Det här innebär kriget för ukrainsk förpackningsindustri

PUBLICERAD: 25 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Ukrainska förpackningsprofilerna Valery Krivoshey, t.v. och Veronika Khalaydzhi, t.h., berättar hur kriget påverkar dem och den ukrainska förpackningsindustrin. (Bild Packaging Europe)

Hur påverkas förpackningsindustrin i Ukraina av kriget? Hur hanterar den ukrainska förpackningsindustrin sina dagliga aktiviteter, och hur ser framtiden ut? De två viktiga inhemska förpackningsprofilerna Veronika Khalaydzhi, president för Club Packagers of Ukraine, och Valery Krivoshey, chefredaktör för förpackningstidningen Upakovka, som utges av Club Packagers of Ukraine, berättar i en färsk intervju.

I intervjun berättar Valeriy Krivoshey bland annat att han och hans familj lämnade Ukraina den 26 februari och via Moldavien, Rumänien, Ungern och Slovakien tog sig till Polen.

”Ärligt talat trodde jag inte Ryssland skulle starta ett så storskaligt krig med Ukraina. Speciellt en sådan förrädisk attack”, säger Valeriy Krivoshey, som också berättar att han fått hjälp av vänner från den polska förpackningsföreningen Polska Izba Opakowan och att man kontaktat WPO (World Press organisation) och EPIC (European Packaging Institutes Consortium), som båda har Club Packagers of Ukraine som medlemmar .

”Idag håller vi inom Club Packagers kontakten med ukrainska företag och hjälper dem att lösa sina problem”, berättar Valeriy Krivoshey.

”I min familj förberedde vi oss för den ryska attacken, även om vi in i det sista hoppades att Ryssland inte skulle göra det. Jag kan inte acceptera att medborgare i grannlandet, som kallat oss ukrainare för ett ´broderligt folk´, nu bombar förlossningssjukhus, hem, skolor och dagis och att de tillfångatar och dödar kvinnor, barn och äldre”, säger Veronika Khalaydzhi i intervjun.

Av intervjun framgår att Ukraina har kapacitet att producera nästan allt modernt förpackningsmaterial samt olika typer av förpackningar och förpackningsutrustning. Men företag, som ligger i städer där fientligheter äger rum, har stängts ner, och några av dem har skadats eller helt förstörts. Detta gäller de östra, södra och norra regionerna (Odessa, Cherson, Charkiv, Sumy, Lugansk och Donetsk-regionerna), samt regionen runt Kiev. I andra regioner försöker företagen fortsatt att arbeta.

Intervjun gjordes alldeles nyligen av tidningen Packaging Europe och hela intervjun kan läsas i nästa utgåva (nr 2-2022) av tidningen nord emballage, som utkommer i mitten av april.
Packaging Europe-intervjun i original kan läsas HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x