Det händer på Scanpack: Pantone anger färgen...

PUBLICERAD: 7 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Att välja rätt färg klan vara skillnaden på succé och flopp.|Pantones försäljningschef Fabio Venturotti ska berätta om färgernas psykologi.

Vilka färger man väljer för en produkt eller förpackning kan bli hela skillnaden mellan framgång och flopp.
”Många människor är omedvetna om de stora psykologiska effekterna av färg”, säger Fabio Venturotti, försäljningschef på Pantone, världens ledande auktoritet på färgmatchning.

Ända sedan Pantone Inc. grundades 1962 i New Jersey, USA, har företaget försett designers och grafiska formgivare världen över med produkter och tjänster.

Företagets huvudprodukt är Pantone Matching System, där varje färg har fått sitt eget namn och nummer. Systemet omfattar unika färgrecept och en internationell standard för urval, specifikation, matchning och kontroll av färger i alla nyanser.

Fabio Venturotti kommer att deltaga i årets Scanpack och hans mission kommer att vara att sprida kännedom om betydelsen av färg, när det gäller konsumenternas beslut.

”När vi tittar på en färg, så skapas associationer, varav några är uppenbara och andra är mer subtila”, förklarar han.

Fabio Venturotti anser att det finns en brist på kunskap inom förpackningsbranschen och att beslutsfattare i branschen måste vara medvetna om betydelsen av färg.

”Det är avgörande att förstå, att vissa färgkombinationer kompletterar varandra, medan andra kolliderar och hamnar i konflikt med varandra. Och du måste se till att välja rätt färger för förpackningar, som ska användas på olika marknader, oavsett om de är i olika länder, regioner eller i hela världen”, informerar han.

Fabio Venturotti är övertygad om att avgörande faktorer för framgång är att ha koll på vilka färgtrender som gäller och att snabbt bestämma vad som fungerar och inte fungerar.

”Om du följer de råden, kan du vara säker på att få största möjliga effekt och att din förpackning får den uppmärksamhet och dragningskraft, som krävs för att sälja produkten”, säger Fabio Venturotti.

Under sitt seminarium på Scanpack kommer Fabio Venturotti att förklara mer om färgernas psykologi och förstås berätta om nya tjänster och tekniker som utvecklats av Pantone. 

Fabio Venturottis seminarium ”The psychology of color” äger rum tisdagen den 20 oktober kl. 14.00 – 15.00 på Stora scenen på Scanpack.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback