Det händer på Scanpack: Pantone anger färgen...

PUBLICERAD: 7 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Att välja rätt färg klan vara skillnaden på succé och flopp.|Pantones försäljningschef Fabio Venturotti ska berätta om färgernas psykologi.

Vilka färger man väljer för en produkt eller förpackning kan bli hela skillnaden mellan framgång och flopp.
”Många människor är omedvetna om de stora psykologiska effekterna av färg”, säger Fabio Venturotti, försäljningschef på Pantone, världens ledande auktoritet på färgmatchning.

Ända sedan Pantone Inc. grundades 1962 i New Jersey, USA, har företaget försett designers och grafiska formgivare världen över med produkter och tjänster.

Företagets huvudprodukt är Pantone Matching System, där varje färg har fått sitt eget namn och nummer. Systemet omfattar unika färgrecept och en internationell standard för urval, specifikation, matchning och kontroll av färger i alla nyanser.

Fabio Venturotti kommer att deltaga i årets Scanpack och hans mission kommer att vara att sprida kännedom om betydelsen av färg, när det gäller konsumenternas beslut.

”När vi tittar på en färg, så skapas associationer, varav några är uppenbara och andra är mer subtila”, förklarar han.

Fabio Venturotti anser att det finns en brist på kunskap inom förpackningsbranschen och att beslutsfattare i branschen måste vara medvetna om betydelsen av färg.

”Det är avgörande att förstå, att vissa färgkombinationer kompletterar varandra, medan andra kolliderar och hamnar i konflikt med varandra. Och du måste se till att välja rätt färger för förpackningar, som ska användas på olika marknader, oavsett om de är i olika länder, regioner eller i hela världen”, informerar han.

Fabio Venturotti är övertygad om att avgörande faktorer för framgång är att ha koll på vilka färgtrender som gäller och att snabbt bestämma vad som fungerar och inte fungerar.

”Om du följer de råden, kan du vara säker på att få största möjliga effekt och att din förpackning får den uppmärksamhet och dragningskraft, som krävs för att sälja produkten”, säger Fabio Venturotti.

Under sitt seminarium på Scanpack kommer Fabio Venturotti att förklara mer om färgernas psykologi och förstås berätta om nya tjänster och tekniker som utvecklats av Pantone. 

Fabio Venturottis seminarium ”The psychology of color” äger rum tisdagen den 20 oktober kl. 14.00 – 15.00 på Stora scenen på Scanpack.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx