Det händer på Scanpack: Pantone anger färgen...

PUBLICERAD: 7 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Att välja rätt färg klan vara skillnaden på succé och flopp.|Pantones försäljningschef Fabio Venturotti ska berätta om färgernas psykologi.

Vilka färger man väljer för en produkt eller förpackning kan bli hela skillnaden mellan framgång och flopp.
”Många människor är omedvetna om de stora psykologiska effekterna av färg”, säger Fabio Venturotti, försäljningschef på Pantone, världens ledande auktoritet på färgmatchning.

Ända sedan Pantone Inc. grundades 1962 i New Jersey, USA, har företaget försett designers och grafiska formgivare världen över med produkter och tjänster.

Företagets huvudprodukt är Pantone Matching System, där varje färg har fått sitt eget namn och nummer. Systemet omfattar unika färgrecept och en internationell standard för urval, specifikation, matchning och kontroll av färger i alla nyanser.

Fabio Venturotti kommer att deltaga i årets Scanpack och hans mission kommer att vara att sprida kännedom om betydelsen av färg, när det gäller konsumenternas beslut.

”När vi tittar på en färg, så skapas associationer, varav några är uppenbara och andra är mer subtila”, förklarar han.

Fabio Venturotti anser att det finns en brist på kunskap inom förpackningsbranschen och att beslutsfattare i branschen måste vara medvetna om betydelsen av färg.

”Det är avgörande att förstå, att vissa färgkombinationer kompletterar varandra, medan andra kolliderar och hamnar i konflikt med varandra. Och du måste se till att välja rätt färger för förpackningar, som ska användas på olika marknader, oavsett om de är i olika länder, regioner eller i hela världen”, informerar han.

Fabio Venturotti är övertygad om att avgörande faktorer för framgång är att ha koll på vilka färgtrender som gäller och att snabbt bestämma vad som fungerar och inte fungerar.

”Om du följer de råden, kan du vara säker på att få största möjliga effekt och att din förpackning får den uppmärksamhet och dragningskraft, som krävs för att sälja produkten”, säger Fabio Venturotti.

Under sitt seminarium på Scanpack kommer Fabio Venturotti att förklara mer om färgernas psykologi och förstås berätta om nya tjänster och tekniker som utvecklats av Pantone. 

Fabio Venturottis seminarium ”The psychology of color” äger rum tisdagen den 20 oktober kl. 14.00 – 15.00 på Stora scenen på Scanpack.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se