Den 18 oktober utnämnd till ”European Paper Bag Day”

PUBLICERAD: 26 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den 18 oktober är utnämnd till den första ”European Paper Bag Day”. Eventet är tänkt att återkomma årligen.|”Genom att fira European Paper Bag Day vill vi framhäva fördelarna med pappersbärkassar”, säger Elin Gordon.

Torsdagen den 18 oktober 2018 har utnämnts till ” European Paper Bag Day”. Syftet är att öka konsumenternas medvetenhet om pappersbärkassar som hållbara och effektiva förpackningar för framtiden, vilka bidrar till att minimera miljöutsläpp. Bakom initiativet står plattformen ”The Paper Bag”, som är en samverkansorganisation mellan Europas ledande kraftpappersproducenter och pappersbärkassetillverkare.

”Genom att fira European Paper Bag Day vill vi framhäva fördelarna med pappersbärkassar och samtidigt erbjuda konsumenter ett val som möjliggör ansvarstagande för miljön. Med våra aktiviteter vill vi starta upp en dialog med konsumenter om pappersförpackningar och ge dem fakta och inspiration att vidta åtgärder till att minimera den globala uppvärmningen och andra miljöutsläpp”, förklarar Elin Gordon, generalsekreterare för CEPI Eurokraft.

”The Paper Bag” skriver i ett pressmeddelande att pappersbärkassar är starka och pålitliga shoppingpartners för alla tillfällen. Tack vare bärkassars styrka är innehållet optimalt skyddat – och de kan återanvändas flera gånger om. Pappersbärkassar har också förträffliga miljöfördelar: De är gjorda av förnyelsebara råvaror, de är återvinningsbara och de är biologiskt nedbrytbara.

De cellulosafibrer, som används till råmaterial för tillverkning av pappersbärkassar i Europa, är biobaserade och kommer från hållbart förvaltade europeiska skogar. Skogen utgör en viktig del mot den globala uppvärmningen och det genomsnittliga årliga koldioxidupptaget i europeisk skogsbiomassa uppgår till 719 miljoner ton vilket kompenseras hela Tysklands fossila koldioxidutsläpp. Tack vare de långa cellulosafibrerna är pappersbärkassar också attraktiva att användas som råvara i returpapper.

Aktiviteterna under European Paper Bag Day kommer att kommuniceras via sociala medier för ”The Paper Bag” under hashtaggen #EuropeanPaperBagDay på Facebook-sidan Performance powered by nature” samt LinkedIn-sidorna för EUROSAC och CEPI Eurokraft.
Alla intresserade och nyfikna är inbjudna att delta i diskussionerna genom att använda hashtaggen.

Plattformen ”The Paper Bag” grundades år 2017 av de ledande europeiska kraftpappers-producenterna och tillverkarna av pappersbärkassar. Plattformen arbetar för att informera om fördelar med användning av pappersförpackningar. De två organisationerna CEPI Eurokraft och EUROSAC håller ihop plattformen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432