De fem kategorivinnarna i årets Pentawards 2015

PUBLICERAD: 28 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Nongfu Spring-flaskorna med vackert etsade motiv är designade av brittiska Horse.|Frukt- och bärförpackningar till brittiska JL Fruits varumärke Signature vann livsmedelskategorin.
|Ett annorlunda koncept: Toarullar att ge bort|inslagna i papper med frukt- och bärmotiv! Vann kategorin Kroppsprodukter.
|Ytterförpackningen till 300-årsjubilerande Martell Cognac vann lyxkategorin.

Fem kategorivinnare i årets upplaga av förpackningsdesigntävlingen Pentawards belönades med utmärkelsen Platinum Pentaward. Här presenterar vi de fem vinnarna :

I kategorin Drycker togs Platinum-trofén hem av en serie kinesiskt mineralvatten Nongfu Spring – ”mineralvatten från Changbai-bergen”. Flaskorna med vackert etsade motiv är designade av brittiska byrån Horse.

Livsmedelskategorin vanns av thailändska Prompt Design och deras frukt- och bärförpackningar till brittiska JL Fruits varumärke Signature.

Frukt- och bärmotiven återkommer hos den vinnande förpackningen i kategorin för Kroppsprodukter: här togs Platinum-trofén hem av japanska Latona Marketings annorlunda serie av toalettpappersrullar. I The Fruit Toilet Paper är själva toarullarna inslagna i papper med frukt- och bärmotiv! Toarullarna är tänkta som gå-bort-presenter…

Lyxkategorin vanns av franska designbyrån Partisan du Sens för deras ytterförpackning till 300-årsjubilerande konjaken Martell, som ingår i Pernod-Ricard-gruppen.

För den vinnande förpackningsdesignen i kategorin Andra marknader stod ryska Otvetdesign, som tagit fram en serie annorlunda och humoristiska förpackningar till tjeckiska pumpföretaget Ingro Machine.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker