Fem kategorivinnare i årets upplaga av förpackningsdesigntävlingen Pentawards belönades med utmärkelsen Platinum Pentaward. Här presenterar vi de fem vinnarna :
I kategorin Drycker togs Platinum-trofén hem av en serie kinesiskt mineralvatten Nongfu Spring – ”mineralvatten från Changbai-bergen”. Flaskorna med vackert etsade motiv är designade av brittiska byrån Horse.
Livsmedelskategorin vanns av thailändska Prompt Design och deras frukt- och bärförpackningar till brittiska JL Fruits varumärke Signature.
Frukt- och bärmotiven återkommer hos den vinnande förpackningen i kategorin för Kroppsprodukter: här togs Platinum-trofén hem av japanska Latona Marketings annorlunda serie av toalettpappersrullar. I The Fruit Toilet Paper är själva toarullarna inslagna i papper med frukt- och bärmotiv! Toarullarna är tänkta som gå-bort-presenter…
Lyxkategorin vanns av franska designbyrån Partisan du Sens för deras ytterförpackning till 300-årsjubilerande konjaken Martell, som ingår i Pernod-Ricard-gruppen.
För den vinnande förpackningsdesignen i kategorin Andra marknader stod ryska Otvetdesign, som tagit fram en serie annorlunda och humoristiska förpackningar till tjeckiska pumpföretaget Ingro Machine.