Dags för årets designtävling PIDA – nu i digitalt format

PUBLICERAD: 4 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med briefen ”Awaken the senses” ska designstudenterna inspireras att utveckla förpackningar som förutom funktionalitet och visuell attraktionskraft även ska tilltala andra sinnen som hörsel, känsel, smak och lukt.|

Utmaningen för årets designstudenter i BillerudKorsnäs förpackningstävling PIDA (Packaging Impact Design Award) är att skapa en förpackning, som inte bara är funktionell och visuellt attraktivt, utan även tilltalar andra sinnen som hörsel, känsel, smak och lukt.

I år genomförs PIDA i ett nytt och modernt digitalt format, anpassat efter rådande omständigheter, men som också kommer att öppna upp för en bredare publik att ta del av denna spännande händelse.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att målet med PIDA är att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer, men även att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.

”De kommande PIDA-eventen kommer att vara fyllda av innovation, kreativitet och inspiration när framtidens förpackningsdesigners utmanar det konventionella och väcker våra sinnen till liv”, skriver man i meddelandet.

Förutom att det blir första gången som PIDA genomförs digitalt, blir det också premiär för deltagande av designskolor från USA!

Den första deltävlingen i PIDA sker den 19 maj och är ett gemensamt event för både England och USA. Senare i maj och i juni arrangerar BillerudKorsnäs ytterligare tre deltävlingar i Sverige, Frankrike och Tyskland. I september kommer även en internationell vinnare att koras vid en Grande Finale på mässan Luxe Pack Monaco.

”När vi instiftade PIDA ville vi utmana branschens konventioner och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Vi valde därför att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer. Tanken är att deras kreativitet och smarta lösningar ska bidra med inspiration och nytänkande till branschen. Något som studenterna verkligen har lyckats med. Under åren har vi sett en mängd smarta och innovativa förpackningar och därför är förväntningar stora även i år”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Briefen för årets PIDA är ”Awaken the senses”, vilket innebär att studenterna ska skapa ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de lösningar, som vi ser i handeln idag. Förpackningen ska tilltala våra sinnen. Det kan till exempel handla om att göra avtryck genom doft, ljud eller taktil känsla.

”Att väcka liv i våra sinnen är en stor trend på Youtube. Unboxingvideor, där konsumenter packar upp en ny produkt, samtidigt som de luktar, prasslar och studerar varje liten grafisk detalj, är ett tydligt exempel på denna företeelse”, säger Lena Dahlberg

”Förpackningar, som kommunicerar med våra sinnen, tror jag är en trend på frammarsch. I framtiden lär vi se förpackningar med både ljudeffekter, visuella illusioner och augmented reality. I en allt mer digitaliserad värld behöver förpackningen sticka ut och i mötet med konsumenten tilltala alla sinnen”, säger Anders Gathu, Marketing manager på BillerudKorsnäs.

Studenterna tävlar i fyra olika kategorier: Hållbarhet, Användarvänlighet, Innovation och ”Gold Award – vinnare av alla kategorier”.
Juryn vid respektive event består av branschkunniga representanter från förpackningsindustrin. ”Gold Award”-vinnarna från de fyra deltävlingarna möter varandra i en internationell final, som genomförs i samband med den prestigefyllda förpackningsmässan LuxePack i Monaco i slutet på september. Den slutgiltiga internationella segraren bjuds in till en design summit i Frövi, Sverige

”PIDA bjuder på en win-win situation för såväl studenter som åskådade. Utöver tävlingsmomentet så erbjuder PIDA en unik möjlighet för de deltagande studenterna att skapa relationer och att bygga nätverk inom förpackningsindustrin, allt medan åskådarna får åtnjuta ett informativt och underhållande event fyllt av inspiration, kreativitet och innovation”, säger Anders Gathu.

N.B.: I fjol ställdes PIDA in helt beroende på restriktioner på grund av Corona-pandemin och för att eliminera riskerna för smittspridning vid de olika presentations- och prisceremonierna, som normalt genomförs i samband med tävlingen (Läs HÄR). Men i år har man alltså tagit beslutet att genomföra tävlingen, anpassad till ett nytt och modernt digitalt format.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar