Utmaningen för årets designstudenter i BillerudKorsnäs förpackningstävling PIDA (Packaging Impact Design Award) är att skapa en förpackning, som inte bara är funktionell och visuellt attraktivt, utan även tilltalar andra sinnen som hörsel, känsel, smak och lukt.
I år genomförs PIDA i ett nytt och modernt digitalt format, anpassat efter rådande omständigheter, men som också kommer att öppna upp för en bredare publik att ta del av denna spännande händelse.
BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att målet med PIDA är att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer, men även att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.
”De kommande PIDA-eventen kommer att vara fyllda av innovation, kreativitet och inspiration när framtidens förpackningsdesigners utmanar det konventionella och väcker våra sinnen till liv”, skriver man i meddelandet.
Förutom att det blir första gången som PIDA genomförs digitalt, blir det också premiär för deltagande av designskolor från USA!
Den första deltävlingen i PIDA sker den 19 maj och är ett gemensamt event för både England och USA. Senare i maj och i juni arrangerar BillerudKorsnäs ytterligare tre deltävlingar i Sverige, Frankrike och Tyskland. I september kommer även en internationell vinnare att koras vid en Grande Finale på mässan Luxe Pack Monaco.
”När vi instiftade PIDA ville vi utmana branschens konventioner och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Vi valde därför att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer. Tanken är att deras kreativitet och smarta lösningar ska bidra med inspiration och nytänkande till branschen. Något som studenterna verkligen har lyckats med. Under åren har vi sett en mängd smarta och innovativa förpackningar och därför är förväntningar stora även i år”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.
Briefen för årets PIDA är ”Awaken the senses”, vilket innebär att studenterna ska skapa ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de lösningar, som vi ser i handeln idag. Förpackningen ska tilltala våra sinnen. Det kan till exempel handla om att göra avtryck genom doft, ljud eller taktil känsla.
”Att väcka liv i våra sinnen är en stor trend på Youtube. Unboxingvideor, där konsumenter packar upp en ny produkt, samtidigt som de luktar, prasslar och studerar varje liten grafisk detalj, är ett tydligt exempel på denna företeelse”, säger Lena Dahlberg
”Förpackningar, som kommunicerar med våra sinnen, tror jag är en trend på frammarsch. I framtiden lär vi se förpackningar med både ljudeffekter, visuella illusioner och augmented reality. I en allt mer digitaliserad värld behöver förpackningen sticka ut och i mötet med konsumenten tilltala alla sinnen”, säger Anders Gathu, Marketing manager på BillerudKorsnäs.
Studenterna tävlar i fyra olika kategorier: Hållbarhet, Användarvänlighet, Innovation och ”Gold Award – vinnare av alla kategorier”.
Juryn vid respektive event består av branschkunniga representanter från förpackningsindustrin. ”Gold Award”-vinnarna från de fyra deltävlingarna möter varandra i en internationell final, som genomförs i samband med den prestigefyllda förpackningsmässan LuxePack i Monaco i slutet på september. Den slutgiltiga internationella segraren bjuds in till en design summit i Frövi, Sverige
”PIDA bjuder på en win-win situation för såväl studenter som åskådade. Utöver tävlingsmomentet så erbjuder PIDA en unik möjlighet för de deltagande studenterna att skapa relationer och att bygga nätverk inom förpackningsindustrin, allt medan åskådarna får åtnjuta ett informativt och underhållande event fyllt av inspiration, kreativitet och innovation”, säger Anders Gathu.
N.B.: I fjol ställdes PIDA in helt beroende på restriktioner på grund av Corona-pandemin och för att eliminera riskerna för smittspridning vid de olika presentations- och prisceremonierna, som normalt genomförs i samband med tävlingen (Läs HÄR). Men i år har man alltså tagit beslutet att genomföra tävlingen, anpassad till ett nytt och modernt digitalt format.