Dags att rösta på din favorit i Stora Ensos designtävling

PUBLICERAD: 3 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ett av många bidrag som tävlar om juryns och allmänhetens gunst i Stora Enso Recreate Packaging: Konfektförpackningen ”Blå” – där varje triangel innehåller en exklusiv chokladbit.
|”En fransk chokladresa” kallas den här konfektförpackningen|där ett antal chokladbitar bildar Frankrikes karta…

Stora Ensos designtävling Recreate Packaging börjar gå mot sitt slut och det är dags att välja vilket av bidragen som ska vinna Public Choice Award. Kandidaterna presenteras på tävlingens webbplats och du kan rösta fram till den 30 mars 2016.
Recreate Packaging har väckt stort intresse bland designstudenter och professionella designers och även i sociala medier. Bidragen finns nu på webbplatsen och vem som helst kan rösta på sin favorit. Förutom Public Choice kommer tävlingens jury att utse en vinnare i studentkategorin och en i proffskategorin. Prisutdelningen sker den 11 maj 2016 i New York i samband med Luxe Pack New York.

Recreate Packaging arrangeras av Stora Enso och har sedan 2012 fungerat som en framgångsrik plattform för innovativ, förnybar förpackningsdesign. Årets upplaga av tävlingen fokuserar på tre användningsområden inom lyxförpackningar: parfym och kosmetika, champagne och lyxsprit samt choklad och konfektyr.

Kartongmaterialen som används är bland annat Ensocoat, CKB och Performa Brilliance, som tillverkas av Stora Enso – och utmaningen är att få ut det mesta möjliga av kartongens taktila egenskaper i lyxförpackningar.

”Lyx handlar inte bara om själva produkten utan om hela upplevelsen av förpackningen den kommer i. Verklig lyx är inte bara något man ser, utan även något man kan känna. Därför är känseln den viktigaste inspirationen bakom årets tema – Luxury is Tactile.”

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker