Dagligvaruhandeln ökar men ICA tappar marknadsandelar

PUBLICERAD: 11 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

ICA-kedjans försäljning ökar inte lika mycket som dagligvaruhandeln i stort

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 4,6 procent under november månad 2015. För ICA, som är Nordens ledande detaljhandelsföretag och svara för cirka hälften av Sveriges dagligvaruhandel, var försäljningsökningen dock bara 3,7 procent, vilket innebär att ICA-kedjan tappar marknadsandelar.

Enligt Fri Köpenskap har ICA-kedjan börjat tappa marknadsandel under hösten 2015. I oktober ökade ICA:s försäljning med 3,9 procent i löpande priser, vilket ska jämföras med hela dagligvarubranschens ökning med 4,8 procent. Ungefär samma skillnad redovisas alltså för november, vilket innebär ett fortsatt tapp av marknadsandelar för ICA.

För månaderna januari t.o.m. november 2015 är ICA:s försäljningsökning också mindre än dagligvaruhandelns i stort: 3,8 procent jämfört med 4,0 procent.

Ökningen på 4,6 procent för dagligvaruhandeln i november avser löpande priser. För fasta priser var ökningen under månaden 2,0 procent.

För hela detaljhandeln ökade försäljningen i november med 7,0 procent i löpande priser och med 5,2 procent i försäljningsvolym.

Prisökningstakten under november 2015 var enligt DHI 2,6 procent, vilket var den lägsta på tre månader.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy