Dagligvaruhandeln ökar men ICA tappar marknadsandelar

PUBLICERAD: 11 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

ICA-kedjans försäljning ökar inte lika mycket som dagligvaruhandeln i stort

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 4,6 procent under november månad 2015. För ICA, som är Nordens ledande detaljhandelsföretag och svara för cirka hälften av Sveriges dagligvaruhandel, var försäljningsökningen dock bara 3,7 procent, vilket innebär att ICA-kedjan tappar marknadsandelar.

Enligt Fri Köpenskap har ICA-kedjan börjat tappa marknadsandel under hösten 2015. I oktober ökade ICA:s försäljning med 3,9 procent i löpande priser, vilket ska jämföras med hela dagligvarubranschens ökning med 4,8 procent. Ungefär samma skillnad redovisas alltså för november, vilket innebär ett fortsatt tapp av marknadsandelar för ICA.

För månaderna januari t.o.m. november 2015 är ICA:s försäljningsökning också mindre än dagligvaruhandelns i stort: 3,8 procent jämfört med 4,0 procent.

Ökningen på 4,6 procent för dagligvaruhandeln i november avser löpande priser. För fasta priser var ökningen under månaden 2,0 procent.

För hela detaljhandeln ökade försäljningen i november med 7,0 procent i löpande priser och med 5,2 procent i försäljningsvolym.

Prisökningstakten under november 2015 var enligt DHI 2,6 procent, vilket var den lägsta på tre månader.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx