Enligt Detaljhandelsindex, DHI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 4,6 procent under november månad 2015. För ICA, som är Nordens ledande detaljhandelsföretag och svara för cirka hälften av Sveriges dagligvaruhandel, var försäljningsökningen dock bara 3,7 procent, vilket innebär att ICA-kedjan tappar marknadsandelar.
Enligt Fri Köpenskap har ICA-kedjan börjat tappa marknadsandel under hösten 2015. I oktober ökade ICA:s försäljning med 3,9 procent i löpande priser, vilket ska jämföras med hela dagligvarubranschens ökning med 4,8 procent. Ungefär samma skillnad redovisas alltså för november, vilket innebär ett fortsatt tapp av marknadsandelar för ICA.
För månaderna januari t.o.m. november 2015 är ICA:s försäljningsökning också mindre än dagligvaruhandelns i stort: 3,8 procent jämfört med 4,0 procent.
Ökningen på 4,6 procent för dagligvaruhandeln i november avser löpande priser. För fasta priser var ökningen under månaden 2,0 procent.
För hela detaljhandeln ökade försäljningen i november med 7,0 procent i löpande priser och med 5,2 procent i försäljningsvolym.
Prisökningstakten under november 2015 var enligt DHI 2,6 procent, vilket var den lägsta på tre månader.