Läskgiganten Coca-Cola Company meddelar att man träffat en definitiv uppgörelse att köpa globala kaffeföretaget Costa Limited för 3,9 miljarder pund (ca 46 miljarder kronor). Säljare är brittiska Whitbread PLC. Affären innebär att Coca-Cola – förutom varumärket Costa – också blir ägare till 4.000 coffeeshops med högutbildade baristas i mer än 30 länder i Europa, Afrika, Mellanöstern och Asia-Pacific samt ett stort antal kaffeautomater, modernt kafferosteri, med mera.
För Coca-Cola innebär förvärvet att man skaffar sig en plattform i ett snabbväxande marknadssegment, där Costa rangeras som den största kaffeaktören i Storbritannien och med växande verksamhet i flera länder, bland annat Kina. Förutom det stora antalet coffeeshops runt om i världen har Costa genom konceptet Costa Express också tusentals automater i flera länder, där man erbjuder kvalitetskaffe. Automaterna finns på platser som bensinstationer, biografer, resecentra, etc.
Affären förväntas ge stora synergieffekter genom att Costa-konceptet kan kombineras med Coca-Colas globala närvaro.
”Costa innebär nya möjligheter för Coca-Cola och en kompetens inom kaffe. Varma drycker är ett av de få segment inom drycker, där Coca-Cola saknar ett globalt varumärke. Med Costa får vi nu en stark kaffeplattform”, säger James Quincey, VD och koncernchef för Coca-Cola Company.
Förvärvet innebär att Coca-Cola Company förvärvar samtliga emitterade och utestående aktier i Costa Limited, som är ett helägt dotterbolag till brittiska Whitbread PLC. Coica-Cola har skrivt på ett bindande avtal för förvärvet, men vissa detaljer återstår: Whitebread behöver sina aktieägares godkännande för transaktionen, vilket beräknas ske i mitten av oktober och affären måste dessutom godkännas av berörda myndigheter ibland annat EU och Kina. Affären förväntas vara helt genomförd under första halvåret 2019.