Coca-Cola inleder lansering av sin ”pappersflaska” i Europa

PUBLICERAD: 12 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Vid provlanseringen av Coca-Colas ”pappersflaska” kommer man att fylla flaskorna med drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. (Bild Coca-Cola)|”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola Company meddelar att man under andra kvartalet i år kommer att inleda en provlansering i Europa av sin omtalade träfiberbaserade ”pappersflaska”.

Provlanseringen avser flaskor fyllda med växtbaserade drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. Lanseringen inleds i Ungern, där tvåtusen konsumenter får möjlighet att testa ”pappersflaskan” och dess innehåll.

Den uppmärksammade flaskan har utvecklats av Coca-Colas forsknings- och utvecklingslaboratorium i Bryssel i samarbete med Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla.

”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

”Det här är ett spännande steg framåt för oss, eftersom det betyder att vi nu lämnar laboratoriet och går ut i den verkliga världen. För första gången kommer konsumenter faktiskt att dricka en av våra produkter från en potentiellt ny typ av pappersförpackning”, säger Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager på Coca-Cola-laboratoriet i Bryssel.

Den flaskprototyp, som man nu på försök ska lansera till konsumenter, består av ett yttre träfiberbaserat ”pappersskal”, som försetts med ett inre foder av återvinningsbar plast. Flaskan försluts med ett skruvlock tillverkat av 100 procent återvunnen PET. Coca-Cola skriver att det är dock bolagets mål att utveckla och producera en flaska, som helt kan återvinnas som pappersförpackning.

”Det här försöket innebär en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska. Människor förväntar sig att Coca-Cola utvecklar och lanserar nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar på marknaden. Därför samarbetar vi med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför denna första marknadsundersökning”, säger Daniela Zahariea, som är chef för innovation och försörjningskedjor inom Coca-Cola Europe.

Försöket i Ungern sker i samarbete med Kifli.hu, som är en av Ungerns snabbast växande livsmedelsbutiker online.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker