Coca-Cola inleder lansering av sin ”pappersflaska” i Europa

PUBLICERAD: 12 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Vid provlanseringen av Coca-Colas ”pappersflaska” kommer man att fylla flaskorna med drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. (Bild Coca-Cola)|”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola Company meddelar att man under andra kvartalet i år kommer att inleda en provlansering i Europa av sin omtalade träfiberbaserade ”pappersflaska”.

Provlanseringen avser flaskor fyllda med växtbaserade drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. Lanseringen inleds i Ungern, där tvåtusen konsumenter får möjlighet att testa ”pappersflaskan” och dess innehåll.

Den uppmärksammade flaskan har utvecklats av Coca-Colas forsknings- och utvecklingslaboratorium i Bryssel i samarbete med Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla.

”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

”Det här är ett spännande steg framåt för oss, eftersom det betyder att vi nu lämnar laboratoriet och går ut i den verkliga världen. För första gången kommer konsumenter faktiskt att dricka en av våra produkter från en potentiellt ny typ av pappersförpackning”, säger Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager på Coca-Cola-laboratoriet i Bryssel.

Den flaskprototyp, som man nu på försök ska lansera till konsumenter, består av ett yttre träfiberbaserat ”pappersskal”, som försetts med ett inre foder av återvinningsbar plast. Flaskan försluts med ett skruvlock tillverkat av 100 procent återvunnen PET. Coca-Cola skriver att det är dock bolagets mål att utveckla och producera en flaska, som helt kan återvinnas som pappersförpackning.

”Det här försöket innebär en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska. Människor förväntar sig att Coca-Cola utvecklar och lanserar nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar på marknaden. Därför samarbetar vi med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför denna första marknadsundersökning”, säger Daniela Zahariea, som är chef för innovation och försörjningskedjor inom Coca-Cola Europe.

Försöket i Ungern sker i samarbete med Kifli.hu, som är en av Ungerns snabbast växande livsmedelsbutiker online.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX