I sina City Gross-butiker lanserar Bergendahls Food under slutet av året ett nytt eget varumärke i premium-segmentet, Favorit Finfina, som komplement till de egna varumärkena Budget och Favorit.
”Allt fler av våra kunder efterfrågar hög kvalitet och vill ha fler alternativ att välja på. Genom Finfina kan vi erbjuda noga utvalda premium-produkter”, förklarar Torbjörn Larsson, inköpschef för kategori och EMV på Bergendahls Food, i ett pressmeddelande.
Efter att ha arbetat med egna varumärken sedan 2010 tar Bergendahls Food nu nästa steg och lanserar ett premium-sortiment. Till en början kommer en stor del av produkterna att kopplas till ett italienskt tema och bland produkterna finns bland annat skinka, pasta, olivolja, marmelad och ost.
Lanseringen av produkterna kommer att ske succesivt i slutet av året och sedan kommer sortimentet att utökas löpande under hela 2019. När allt är klart räknar Bergendahls med att ha närmare 100 produkter under det nya varumärket Favorit Finfina.
Idag står EMV-produkterna för knappt 12 procent av City Gross omsättning och målet för det kommande verksamhetsåret är att nå upp till 13 procent.