|För Petra Einarsson, ny VD och koncernchef i BillerudKorsnäs, var detta hennes första PIDA.
|Bidraget Klimpfjäll Chokladtoppar tog hem PIDA Gold Award.
|Enda kategorivinnare, som inte kom från Brobygrafiska, var det engelska bidraget Lotus Marzipan, som bland annat tog hem titeln People´s Choice.
När resultaten av BillerudKorsnäs svenska upplaga av designtävlingen PIDA (Packaging Impact Design Award) kungjordes, visade det sig att inte mindre än fyra av de fem kategorierna vunnits av designstudenter från Brobygrafiska i Sunne!
Nytt för i år med den svenska upplagan av PIDA, var att även designstudenter från engelska Sheffield Hallam University var inbjudna att deltaga i tävlingen, vilken förutom Brobygrafiska även såg tävlande från svenska Nackademin. Förra året deltog de engelska designstudenterna i den tyska upplagan av PIDA (som även arrangeras i en fransk upplaga), men i år var de alltså en del av svenska PIDA – vilket de tackade för genom att vinna en av kategorierna..!
Här är kategorivinnarna i årets svensk-brittiska PIDA:
PIDA Gold Award gick till Linnea Danielsson, Sofie Gustafsson och Mirja Dahlgren, Brobygrafiska för bidraget ”Klimpfjäll Chokladtoppar”.
Highest Level of Innovation vann Hanna Nyman, Denise Spencer Antoft och Stina Olsson, Brobygrafiska för bidraget ”Organic Oils”.
Highest Level of User Friendliness vanns av Lisa Tillander, Martina Taengh och Christian Kaplan, Brobygrafiska för ”Treat”.
Highest Level of Sustainability gick till bidraget ”Breese Champagne”, designat av Fanny Hellström, Felicia Hedström och Amanda Ekström, Brobygrafiska.
Gold Award och People´s Chocie Award gick till Jessica Salt och Emma Ramshaw från Sheffield Hallam University för bidraget ”Lotus Marzipan”.