Brittisk matkedja ska fasa ut plastförpackningar till 2023

PUBLICERAD: 18 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Brittiska kedjan Iceland Foods ska till år 2023 ha fasat ut alla plastförpackningar till sina egna varumärken. (Bild Iceland Foods Ltd.)

Brittiska matkedjan Iceland Foods Ltd (!), som bland annat är specialiserad på frusna livsmedel, meddelar att man till år 2023 ska ha eliminerat plastförpackningar till alla sina egna varumärkesprodukter.
Iceland Foods säger i ett uttalande att utfasningsprocessen ska börja omedelbart och att man ska använda de senaste teknikerna för att skapa en serie nya förpackningar av pappers- och fiberbaserade tråglösningar. Man ska också använda helt återvinningsbara papperspåsar till utvalda produkter.

”Att fortsätta att använda dagens plastförpackningar stämmer inte överens med konsumenternas och allmänhetens åsikter”, säger en talesman för Iceland Foods.

Företaget har också låtit marknadsundersökningsföretaget OnePoll genomföra en enkät med 5.000 konsumenter, där 80 procent av de tillfrågade tyckte det var bra om plastförpackningarna försvann. 91 procent av de tillfrågade uppgav dessutom att de framöver skulle bli mer benägna att uppmuntra familj och vänner att handla i stormarknader, som har en ”plastfri inställning”.

Iceland Foods uppger att de första nya pappersbaserade trågförpackningarna med produkter från kedjans egna varumärken beräknas finnas i butikerna redan i börjkan av det här året.

Iceland Foods beslut kan ses som en följd av premiärminister Theresa Mays miljöstrategi för de kommande 25 åren och som syftar till att eliminera alla onödiga plastförpackningar samt uppmanar brittiska butikskedjor att inrätta helt plastfria gångar och zoner i butikerna.

Alla är dock inte positiva till Iceland Foods beslut att fasa ut plastförpackningar. Till exempel säger sig den brittiska plastorganisationen British Plastics Federation (BPF) vara förvånade över Iceland Foods tillkännagivande.

”Plastförpackningar används eftersom de väsentlig t minskar matavfallet och är resurseffektiva. Om Iceland Foods genomför dessa åtgärder finns det risk för att såväl förpackningsvikt som koldioxidutsläpp, matavfall och tillverkningsenergi ökar, vilket ger negativ och oönskad miljöpåverkan”, säger BFP och tillägger att Iceland Foods åtgärder omfattar produkter, som absolut inte kommer att inverka på storleken på plastavfallet i Storbritannien, eftersom detta oftast kommer från plast, som slängs utanför hemmet.

”Iceland Foods miljöpåverkan kommer att öka, inte minska!”, skriver BFP.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432