Bravo bantar mängden plast - övergår till papperssugrör

PUBLICERAD: 17 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att byta ut plastsugrören mot sugrör av papper i portionsförpackningarnas sparar Bravo in 1,5 ton plast om året. (Bild Skånemejerier)|Martina Pettersson är marknadschef på Skånemejerier. (Bild Skånemejerier)

Välkända juicemärket Bravo, som produceras av Skånemejerier, bantar mängden plast i sina förpackningar, bland annat genom att plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1.5 ton per år.

Dessutom tas plastfönstren, som finns på Bravo Smoothie-sortimentet, bort för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

Martina Pettersson är marknadschef på Skånemejerier. (Bild Skånemejerier)

”Bravo är marknadsledare inom både juice och smoothies och med det kommer ett större ansvar. Vår ambition är att förpackningarna ska skydda innehållet, minska svinnet och samtidigt ha ett så litet klimatavtryck som möjligt”, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier.

Skånemejerier har en vision att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget på Plastinitiativet, som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi, som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030. De företag som skriver under åtar sig att redan år 2022 kunna leva upp till målet.

”Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022”, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax