Bioplastfilmen Thermocell kan ersätta oljeplast inom livsmedel

PUBLICERAD: 28 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Hos finska VTT pågår utveckjling och testning av den cellulosabaserade bioplastfilmen Thermocell. (Bild VTT)|Kati Randell är ansvarig för Pauligs strategiska förpackningsutveckling.  (Bild Paulig)|Jarmo Ropponen är forskningsteamets chef på VTT. (Bild VTT)

Finska tekniska utvecklingscentrat VTT utvecklar den cellulosabaserade bioplastfilmen Thermocell, som kan ersätta fossila plastfilmer i livsmedelsförpackningar. I projektet deltar även livsmedelsföretagen Paulig och Arla Foods samt förpackningsproducenten Wipak.

Den återvinningsbara bioplastfilmen Thermocell är tillverkad av cellulosa och fettsyror och utvecklingen har nu gått in i ett industriellt testningsstadium.

Jarmo Ropponen är forskningsteamets chef på VTT. (Bild VTT)

”Vårt mål är att visa hur Thermocell-filmen kan framställas industriellt med samma maskiner, som används för traditionella plastfilmer, samt att dess egenskaper följer livsmedelsindustrins behov. Därför deltar även Arla Foods, Paulig och Wipak i forskningsarbetet. Den återkoppling partnerföretagen har gett oss, har hjälpt oss att ta hänsyn till ytterligare egenskaper, som är viktiga på marknaden och i förpackningslinjerna”, säger forskningsteamets chef Jarmo Ropponen på VTT.

I projektet delar Paulig, Arla Foods och Wipak med sig av sina erfarenheter av hållbara material, men testar också och säkerställer Thermocell-materialets industriella användbarhet. Tanken med samarbetet är att materialet snabbare ska kunna lanseras på marknaden.

De senaste åren har privatägda livsmedelsleverantören Paulig gjort stora investeringar i förpackningsutveckling. Företaget har bland annat lanserat fiberbaserade förpackningar, som minskat koldioxidavtrycken.

Kati Randell är ansvarig för Pauligs strategiska utveckling av förpackningar.  (Bild Paulig)

”Vi gick med i VTT:s projekt för att stödja utvecklingen av det nya materialet, så att man redan under de tidiga utvecklingsstadierna tar hänsyn till de krav, som våra produkter ställer”, säger Kati Randell, ansvarig för Pauligs strategiska förpackningsutveckling.

Thermocell-filmen kan ersätta sådana tunna fossila plastfilmer, som i dag används för att skydda livsmedel på ett säkert sätt. Thermocell har ett bevisat bra skydd mot vattenånga, inga komponenter överförs till livsmedlen och filmen kan värmeförslutas i konventionella förpackningsmaskiner. Filmen lämpar sig även som barriärfilm på pappersbaserade material och till 3D-utskrifter.

Under utvecklingen av Thermocell har forskarna på VTT fått fram en alltmer jämn och tunn film. Tjockleken är nu nere vid 100 mikrometer, men för att materialet ska vara konkurrenskraftigt mot andra tunna plastfilmer behöver det bli ännu tunnare. Målet är också att förbättra filmens hållfasthet och dess skyddande egenskaper.

Thermocell kan återvinnas och omformas åtminstone fem gånger utan att dess egenskaper försämras i betydande utsträckning. Den återvinningen kräver dock att materialet sorteras separat.

”När forskningsteamet har anpassat de traditionella filmlösningarna efter branschens behov kommer fokus i utvecklingsarbetet att skifta till de praktiska återvinningskoncepten. Målet är att skapa ett råmaterial, som passar ihop med befintliga insamlings- och återvinningssystem”, säger Jarmo Ropponen.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

Nystartade Omni Polymers specialiserar sig på ett komplicerat segment inom plaståtervinningen, flexibla förpackningar från svenska hushåll. Som det ser ut...
josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah