Bioplast ersätter fossil plast i miljarder Arla-förpackningar!

PUBLICERAD: 7 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Enbart i Sverige omfattar övergången från fossil till biobaserad plast årligen cirka 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar.

Arla genomför sin hittills största förpackningsförbättring, när man nu byter ut fossil plast mot biobaserad i miljarder mejeriförpackningar. Förändringarna sker i Arlas bassortiment och på alla Arlas europeiska marknader. Totalt rör det sig om över en miljard förpackningar och enbart i Sverige är det årsförbrukningen av cirka 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar, som får växtbaserad plast istället för fossil.

Arla skriver i ett pressmeddelande att man nyligen har lagt fast hållbarhetsmålet att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck. I denna strategi ligger målet att minska klimatpåverkan från förpackningarna med 30 procent fram till år 2030, jämfört med 2015, och år 2022 ska allt förpackningsmaterial vara 100 procent återvinningsbart.

”Ett första steg inom denna strategi är att genomföra en viktig förbättring, där vi byter ut den fossila plasten i mjölk, fil- och gräddförpackningar till växtbaserad plast”, skriver Arla.

I Sverige får 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar växtbaserad plast istället för fossil plast. Detta innebär en minskning på ungefär 960 ton koldioxidutsläpp vilket motsvarar ungefär 29 miljoner plastbärkassar i minskad klimatpåverkan årligen.

”När vi tar bort den fossila plasten i hela vårt bassortiment i Sverige så varken ser eller känner konsumenten skillnad, men det kommer göra skillnad för klimatet”, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla Sverige.

Totalt på de europeiska marknaderna så ersätter Arla fossilbaserad plast med biobaserad plast i ungefär 600 miljoner mjölkpaket, vilket gör dem 100 procent förnybara. På plastbägarna för yoghurt och crème fraiche-bägarna innebär övergången till återvinningsbar plast att de kan få nytt liv, om återvinningssystemen på de olika marknaderna tillåter det.

”Vi har genomfört en rad initiativ under åren för att göra våra förpackningar mer miljövänliga. Men det råder ingen tvekan om att årets förbättring av mer än en miljard förpackningar är ett av vår allra största”, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx