Norgebaserade BioBag, som är en internationell producent och leverantör av bioplastbaserade produkter som soppåsar, matavfallspåsar, bärkassar, hundbajspåsar, mm. har fräschat upp sin logotype och produktdesign.
Det är första gången sedan uppstarten 2002, som BioBag uppdaterar sin logotype. Företaget skriver i ett pressmeddelande att den nya logotypen ska visa varumärkets inriktning och miljöutveckling mot cirkulär ekonomi och recirkulering av befintliga resurser.
BioBags originallogotype, som togs fram på 1990-talet då företaget startade, inkluderade en majskolv, vilken symboliserade den majsstärkelse som företagets produkter till stor del bestod av.
”Majskolven var en visuell bild, som beskrev varför våra komposterbara produkter skilde sig från traditionella plastprodukter”, säger Birgitte Enghave, Marketing Director Europe.
Med den nu uppdaterade logotypen vill BioBag efterlikna den gamla samtidigt som man avspeglar den nya teknologin, där nu ett flertal biokomponenter ingår i materialet. Majskolven har nu ersatts med en ”majsgul” pil, som ska representera den cirkulära ekonomin.
Till de flesta av sina produkter använder BioBag bioplasten Mater-Bi från italienska producenten Novamont. Mater-Bi tillverkas bland annat av stärkelse från olika växter (majs, potatis, m fl.) samt biologiskt nedbrytbara polymerer från förnyelsebara råmaterial som olja från tistlar, solrosor, raps, etc. BioBag använder idag ca 15 olika biomaterial, vilka har olika egenskaper beroende på användningsområde.
BioBag Internationals högkvarter ligger i Askim, Norge, och förtaget har även en produktionsanläggning på Dagö, Estland. Dotterbolag finns i Sverige, Finland, Danmark, Australien och USA, och dessutom har man partners som representerar BioBag International i ett flertal länder.