BillerudKorsnäs redovisar ett ”enastående resultat” för Q2

PUBLICERAD: 18 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

En nöjd VD och koncernchef Christoph Michalski kan konstatera att BillerudKorsnäs resultat för årets andra kvartal var ”enastående”. (Bild BillerudKorsnäs)

Årets andra kvartal (Q2) blev ”enastående” för BillerudKorsnäs och innebar bland annat en nettoomsättningsökning med 75 procent och rekordresultat för försäljning, EBITDA och operativt kassaflöde.

Kvartalet var det första där nyligen förvärvade pappers- och kartongjätten Verso i USA fanns med i koncernredovisningen under divisionen Billerud North America. Verso bidrog väsentligt till de utmärkta kvartalsresultaten, men även för koncernen i övrigt var Q2 en utmärkt period med idel positiva siffror.

I siffror ökade BillerudKorsnäs nettoomsättningen under Q2-2022 till 11,408 miljarder kronor (6,504 miljarder motsvarande period i fjol) varav Billerud North America stod för 3,738 miljarder kronor. Justerat EBITDA ökade till 2,267 miljarder kronor (883), varav Billerud North America svarade för 705 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 1,609 miljarder kronor (404) och periodens resultat noterades till 1,419 miljarder kronor (311).

”Resultatet för det andra kvartalet var enastående i alla geografier med en total nettoomsättning på cirka 11,4 miljarder kronor. Det var också det första kvartalet med en betydligt bredare produktportfölj, tillverkning på två kontinenter och hela 5.900 medarbetare. Detta skapar en plattform för hållbar och lönsam tillväxt”, skriver VD och koncernchef Christoph Michalski i sin kommentar till halvårs- och kvartalsrapporten.

I sin kommentar konstaterar Christoph Michalski att trots hotet om en recession är verksamheten fortsatt stark både i Europa och i Nordamerika. Andra kvartalet har inneburit stor efterfrågan på alla BillerudKorsnäs produkter och priserna har varit fortsatt starka. Kriget i Ukraina fortsätter att ha en påverkan på råvarupriserna och osäkerheten i Europa och logistik inom Europa och över haven fortsätter att vara en stor utmaning, både vad gäller tillgänglighet och tillförlitlighet.

Christoph Michalski framhåller också att arbetet med att förenkla bolagsnamnet fortskrider enligt plan.

”Årsstämman godkände vårt förslag att förenkla vårt namn till Billerud och vi kommer att ändra företagsnamnet juridiskt i oktober. Vi har också förenklat vår organisation ytterligare med fokus på de viktigaste affärsområdena”, skriver Christoph Michalski.

BillerudKorsnäs rapport för första halvåret/andra kvartalet 2022 kan läsas/laddas ner HÄR.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x