BillerudKorsnäs och ALPLA satsar på dansk pappersflaska

PUBLICERAD: 3 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs och ALPLA ska nu gemensamt skynda på utvecklingen och kommersialiseringen av danska ecoXpacs pappersflaska.|BillerudKorsnäs och ALPLA ska nu gemensamt skynda på utvecklingen och kommersialiseringen av danska ecoXpacs pappersflaska.

BillerudKorsnäs meddelar idag att man avser att göra gemensam sak med globala plastförpackningsjätten ALPLA och utveckla pappersflaskor för en hållbar framtid. Satsningen innebär att BillerudKorsnäs och ALPLA har för avsikt att bilda ett joint venture genom danska innovationsföretaget ecoXpac, som utvecklat och tillverkar pappersflaskor.

När transaktionen är slutförd kommer BillerudKorsnäs och ALPLA att äga lika stora delar av ecoXpac och en minoritetspost kommer att ägas av ecoXpac-grundarens familj.

BillerudKorsnäs har sedan tidigare varit drivande, när det gäller den pågående utvecklingen av den pappersflaska, som lanserades av ecoXpac 2010, och pågått i samarbete med Carlsberg Group sedan 2015.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att ALPLA och BillerudKorsnäs delar ambitionen att driva förpackningsinnovation i en hållbar riktning. De två företagen avser att påskynda utvecklingen av pappersflaskan genom att kombinera sina resurser, kompetens och styrkor, och möjliggöra för ecoXpac att kommersialisera en helt biobaserad och återvinningsbar pappersflaska.

I slutet av 2016 presenterade Carlsberg Group en första fysisk prototyp av pappersflaskan Green Fiber Bottle, och den första generationen pappersflaskor har sedan dess befunnit sig i en testfas. Planen är nu att fortsätta utvecklingen, för att kunna lansera och därefter skala upp produktionen.

”Framtida generationer (av pappersflaskan) kommer att vara helt biobaserade och ha biologiskt nedbrytbara vätskebarriärer, och på så sätt förverkligas visionen fullt ut och konsumenter över hela världen kommer att kunna leva mer hållbart. Det är för att förverkliga den visionen som de två företagen slagit in på den gemensamma vägen av innovation”, skriver BillerudKorsnäs i pressmeddelandet.

”Med BillerudKorsnäs har vi hittat en ambitiös partner, som skapar ett nytt förpackningsmarknadssegment som erbjuder en kompletterande konsumentupplevelse till våra nuvarande förpackningslösningar. ALPLA delar passionen för tekniska utmaningar och innovation. Jag vill understryka att vårt joint venture har en långsiktig vision, som är att introducera helt biobaserade pappersflaskor. ALPLA bidrar med kapital samt tekniska kunskaper till joint venture-företaget för att påskynda utvecklingen och introduktionen av pappersflaskan på marknaden”, säger Günther Lehner, VD på ALPLA.

”Jag tror att med vår delade och ärliga ambition att bryta ny mark gör ALPLA och BillerudKorsnäs ett viktigt åtagande när det gäller att bidra till en mer hållbar framtid. Frågan är inte ´om´, utan ´hur snart´ vi kommer att kunna introducera en helt biobaserad och återvinningsbar pappersflaska på marknaden. När vi gör det kommer det att möjliggöra ett betydande skifte i konsumentbeteende globalt”, säger Petra Einarsson, VD och koncernchef på BillerudKorsnäs.

”ecoXpac grundades baserat på en stark vision för framtiden. I dag är vi i den privilegierade situationen att dessa de bästa aktörerna inom sina respektive nischer delar vår vision. Det gör mig stolt över det vi uppnått hittills. Visionen har aldrig känts närmare att bli förverkligad än i dag”, kommenterar Martin Grosen Petersen, som är VD för ecoXpac.

Transaktionen är villkorad av sedvanliga regulatoriska godkännanden, däribland från relevanta konkurrensmyndigheter. Transaktionen förväntas slutföras under tredje kvartalet 2019.


ALPLA är ett av världens ledande företag inom plastförpackningar. Cirka 20.800 medarbetare världen över tillverkar anpassade förpackningssystem, flaskor, förslutningar och gjutna delar i 178 anläggningar i 46 länder. De högkvalitativa förpackningarna används inom många områden, däribland mat och dryck, smink och hudvårdsprodukter, rengöringsmedel för hushåll, tvättmedel, läkemedel, motorolja och smörjmedel.

Läs vidare

Efter 62 år: Nu säljer Tetra Pak och lämnar Ryssland för gott

Tetra Pak meddelar att man avslutar en 62-årig närvaro i Ryssland och lämnar landet för gott! Verksamheterna säljs till lokala aktörer.
tetra-russia-utvald

Svenska Eson Pac har köpts upp av österrikiska Mayr-Melnhof

Svenska förpackningskonverteraren Eson Pac har förvärvats av österrikiska kartong- och papperskoncernen Mayr-Melnhof Group.
MM-Peter-utvald

Marie Samuelsson ny VD för förpackningsbolaget Ecolean

Marie Samuelsson har utsetts till ny VD för Ecolean. Hon efterträder Peter L Nilsson, som går i pension i juni 2022, efter mer än 15 år i företaget.
marie-ecolean-utvald

BillerudKorsnäs byter namn till Billerud efter köpet av Verso!

BillerudKorsnäs har slutfört köpet av USA-företaget Verso – och meddelar att man nu ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
billerud-christoph-04-utvald

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x