BillerudKorsnäs lanserar nya konceptet ”What if?”

PUBLICERAD: 30 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Med ”What if?”vill BillerudKorsnäs bjuda in till eftertanke och dialog. (Bilden är ett montage)|Exempel på hur BillerudKorsnäs nu bygger den nya varumärkesplattformen.

Förändring börjar ofta med en fråga. Det tar BillerudKorsnäs fasta på i nya kommunikationskonceptet ”What if?”, med ambitionen att inspirera fler att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid.
BillerudKorsnäs mission, att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid, utgår från att innovativa och hållbara förpackningslösningar har en viktig roll att spela i att bidra med lösningar på några av de utmaningar som världen nu ställer oss alla inför. Genom kommunikationskonceptet ”What If?” byts klassisk produktplacering ut mot öppna frågor, som inbjuder till eftertanke och dialog.

”För att bidra till en hållbar framtid räcker det inte för BillerudKorsnäs att enbart vara kundcentrerat. Vi måste samarbeta och bygga vår verksamhet på ett planet-centrerat sätt och förstå de långsiktiga konsekvenserna av vår och våra kunders verksamhet”, säger Johan Dyrendahl, director communication på BillerudKorsnäs.

Med ”What if?” riktar BillerudKorsnäs sig till alla, som vill vara med och göra skillnad. Att åstadkomma förändring kräver i grunden dialog och samarbete sprunget ur ett ifrågasättande av gängse metoder, principer och realiteter.

”Vi tror att fiberbaserade förpackningsmaterial och lösningar kan bidra till en hållbar framtid. Men vi har inte alla svar. Därför är det viktigt att ställa de rätta frågorna. Detta är vårt sätt att interagera med våra kunder och få dem att bli del av vår strävan”, berättar Johan Dyrendahl.

Konceptet ”What if?” bygger på en ny varumärkesplattform, som är utvecklad av BillerudKorsnäs i samarbete med varumärkesbyrån Grow och syns nu i företagets marknadsföring, rekrytering, broschyrer, webbsidor, banners, sociala kanaler, utställningar och mässor samt på kontor runt om i världen.

BillerudKorsnäs har gjort en kort video på YouTube om ”What if?”. Se den HÄR.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX