Besked från Messe Düsseldorf – interpack blir av

PUBLICERAD: 10 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Bild: Messe Düsseldorf|Thomas Dohse ansvarar för interpack.

Det har spekulerats länge i branschen nu om det ska bli något interpack eller inte i slutet av februari. Nu kommer beskedet att mässan kommer att arrangeras med lite nya förutsättningar för utställarna.

Den 25 februari till 3 mars arrangeras interpack, ett beslut som säkert tagits med mycket vånda hos Messe Düsseldorf. Kommer det att komma besökare, hur många utställare väljer att hoppa av, är naturliga frågor man ställt sig. Mässan har suttit i möten med industri- och handelsorganisationer och tagit beslutet om att köra. Det sker dock med nya förutsättningar. De som väljer att ställa ut får rabatt på kostnaden (25 procent) och det finns en temporär rätt att trots allt hoppa av som utställare om man inte vill, eller kan ställa ut.

”Vi förstår fullt ut de reservationer och bekymmer som våra utställare har för närvarande. Samtidigt har vi fått feedback på hur viktigt det personliga mötet är för våra kunder och vilket tyngd interpack har för förpackningsindustrin. Med detta som bakgrund menar vi att vi med vårt erbjudande på bästa sätt kan ta tillvara alla intressen från olika håll och vill tacka våra partners för ett konstruktivt samarbete”, säger Thomas Dohse, som är ansvarig för interpack.

Utställare som väljer att hoppa av före den 20 november behöver bara betala 25 procent av monterhyran, enligt Messe Düssedorf. Vill man ha kvar sin monteryta till mässan år 2023 behåller Messe Düsseldorf ytterligare fyrtio procent som en förskottsbetalning.

Vi får avvakta och se hur reaktionerna blir på detta erbjudande. Hur påverkas bokningsläget? Sen måste vi ju också konstatera att mycket tyvärr hinner hända fram till slutet på februari trots allt.

Thomas Dohse ansvarar för interpack.

Läs vidare

Efter 62 år: Nu säljer Tetra Pak och lämnar Ryssland för gott

Tetra Pak meddelar att man avslutar en 62-årig närvaro i Ryssland och lämnar landet för gott! Verksamheterna säljs till lokala aktörer.
tetra-russia-utvald

Svenska Eson Pac har köpts upp av österrikiska Mayr-Melnhof

Svenska förpackningskonverteraren Eson Pac har förvärvats av österrikiska kartong- och papperskoncernen Mayr-Melnhof Group.
MM-Peter-utvald

Marie Samuelsson ny VD för förpackningsbolaget Ecolean

Marie Samuelsson har utsetts till ny VD för Ecolean. Hon efterträder Peter L Nilsson, som går i pension i juni 2022, efter mer än 15 år i företaget.
marie-ecolean-utvald

BillerudKorsnäs byter namn till Billerud efter köpet av Verso!

BillerudKorsnäs har slutfört köpet av USA-företaget Verso – och meddelar att man nu ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
billerud-christoph-04-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax