”Bermudatriangeln” fick flest röster av publiken

PUBLICERAD: 3 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

En mörkblå chokladask med gulddetaljer och inspirerad av Bermudatriangeln blev publikens favorit.|De fem finalbidragen i proffskategorin.|Dessa elva förpackningar har gått vidare till finalen i studentkategorin.

Vinnare av ”Public Choice Award” i Stora Ensos designtävling Recreate Packaging 2016 blev en elegant chokladask inspirerad av Bermudatriangeln! Chokladasken är designad av studenter från Beuth University i Berlin. Den mörkblå asken av återvinningsbar kartong med detaljer i guld fick 2.411 röster på tävlingens webbplats. Samtidigt har elva bidrag i tävlingens studentkategori och fem i proffskategorin gått vidare till jurybedömning vid finalen, som äger rum i New York i maj 2016.

Vinnarna av Public Choice Award använde Stora Ensos lyxkartong Ensocoat för att skapa en taktil yta och en funktionell design som inkluderar ett fack för gratulations- eller visitkort.

Sammanlagt röstade 12. 365 personer röstade på tävlingens webbplats och av dessa lade ca 20 procent alltså sin röst på ”Bermudatriangeln”.

Totalt har Stora Ensos designtävling Recreate Packaging i år samlat 157 bidrag, vilket är nytt rekord.

Vinnarna ide två kategorierna ”proffs” och ”student” kommer att utses av tävlingens jury, som består av välkända designers och experter från olika parfym-, champagne- och chokladvarumärken samt juryordförande Jari Latvanen, divisionschef för Stora Enso Consumer Board.

Vinnarna presenteras den 11 maj i samband med mässan Luxe Pack New York.

De här fem bidragen har gått vidare till finalen i proffskategorin:
* ChocBook Enso & Stora av Uwe Melichar från Factor samt Andra Teibaha och Girts Strumpmanis från Brandbox (Tyskland/Lettland) 
* Trianguli av Magdalena Piehl and Johan Berglund, Studio Piehl (Sverige) 
* Choco Block av Khushboo Mehta (Indien/Italien) 
* Pivert Champagne av Gafs Kartong (Sverige) 
* Alpine Milk Chocolate av Martin Sombathy, Joya LLC (USA)

De elva finalisterna i studentkategorin är:
* Flowing Treasure av Lia Rebettge, Clemson University (USA) 
* Iroawase av Hiroko, Aalto-universitetet (Japan/Finland) 
* Perfume packaging av Aleksandra Szestowicka, Academy of Fine Arts in Gdansk (Polen) 
* The French Chocolate Trip av Georges, Strate (Frankrike) 
* Charlié dans la nature av Charlie Nyrjae och Kinna Anderson, Broby Grafiska (Sverige) 
* Packaging of the perfume av Karolina Lademann, Academy of Fine Arts in Gdansk (Polen) 
* Chrysalis av Duncan K. Anderson, Designinstitutet i Lahtis (Finland) 
* The Smip av Tero Huutola, Lapplands universitet (Finland) 
* Blå av Emil Shaw och Paul Mikkonen, Designinstitutet i Lahtis (Finland) 
* Advent Calendar – 24 Delicious Moments av Vanessa H, Beuth Hochschule (Tyskland) 
* The Pyramide av Malgorzata Malinowska, Academy of fine Arts in Gdansk (Polen)

Stora Enso skriver att designtävlingen Recreate Packaging sedan 2012 har fungerat som en plattform för innovativ förpackningsdesign. Årets upplaga av tävlingen fokuserar på tre användningsområden inom lyxförpackningar: parfym och kosmetika, champagne och lyxsprit samt choklad och konfektyr. Tävlingens kartongmaterial är bland annat Ensocoat, CKB och Performa Brilliance och utmaningen är att få ut det mesta möjliga av kartongens taktila egenskaper i lyxförpackningar. 
Lyx handlar inte bara om själva produkten utan om hela upplevelsen av förpackningen den kommer i. Verklig lyx är inte bara något man ser, utan även något man kan känna. Därför är känseln den viktigaste inspirationen bakom årets tema – Luxury is Tactile.

 

 

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX