Berghs-studenter skapar UNICEF-förpackningar

PUBLICERAD: 29 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari


BillerudKorsnäs och UNICEF ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla, som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.
BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, PACKCHALLENGE:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla, som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

”Berghs School of Communication är en av världens bästa kommunikationsskolor. Samarbetet är mycket viktigt för oss eftersom det ger en värdefull injektion av nytänkande, samtidigt som vi i kursplanen får möjlighet att visa de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. Att uppgiften i år stödjer UNICEF:s arbete känns värdefullt och mycket relevant,” säger Jimmy Nyström, Business Development Director, BIllerudKorsnäs.

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort och den, som vill, kan sedan ge bort detta som julklapp, födelsedagspresent, etc. 

Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.
Lösningen ska:
–           Upplevas som enkel att förstå och lätt att köpa
–           Förstärka kunskapen och känslan av att det är ”på riktigt”
–           Kunna användas i många olika typer av butiksmiljöer
–           Kännas schysst att köpa och värdefull att få
–           Vara relevant under hela året
–           Vara till någon del fiberbaserad
–           Vara kostnadseffektiv att framställa och distribuera

Innovation och användande av ny teknik kommer att premieras, under förutsättning att det tillför kundvärde och är relevant.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober.

”UNICEF har en lång historia av att arbeta med innovationer, där vi använder nya teknologier och material för att öka effektiviteten i vårt fältarbete och nå fram till utsatta barn över hela världen. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det lika viktigt för oss att hitta innovativa sätt att öka vår insamling. PACKCHALLENGE är ett fantastiskt initiativ och vi ser verkligen fram mot resultatet av elevernas arbete”, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, UNICEF Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax