Berghs-studenter skapar UNICEF-förpackningar

PUBLICERAD: 29 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari


BillerudKorsnäs och UNICEF ställer studenter på Berghs School of Communication inför en spännande, kreativ utmaning – att förpacka den känsla, som kan få fler att stödja UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen.
BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. Syftet är att sporra studenternas kreativitet och att väcka intresset för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. Samarbetet började som en årlig tävling och har idag utvecklats till en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning.

Årets upplaga, PACKCHALLENGE:15, genomförs under september och oktober. Berghs-studenterna ställs inför en spännande kreativ utmaning – hur kan man på bästa sätt förpacka den känsla, som kan få fler att hjälpa UNICEF i välgörenhetsarbetet runtom i världen?

”Berghs School of Communication är en av världens bästa kommunikationsskolor. Samarbetet är mycket viktigt för oss eftersom det ger en värdefull injektion av nytänkande, samtidigt som vi i kursplanen får möjlighet att visa de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. Att uppgiften i år stödjer UNICEF:s arbete känns värdefullt och mycket relevant,” säger Jimmy Nyström, Business Development Director, BIllerudKorsnäs.

UNICEF:s uppdrag är att stärka barns rättigheter, ett arbete som finansieras helt genom frivilliga bidrag från privatpersoner och företag. Ett sätt att samla in pengar är att sälja så kallade fältprodukter, till exempel vaccin, vattenreningstabletter, skolmaterial och myggnät.

Produkterna säljs i en webbshop och i butiker under vissa kampanjperioder. Som tack för bidraget kan köparen få ett gåvokort och den, som vill, kan sedan ge bort detta som julklapp, födelsedagspresent, etc. 

Uppdraget till studenterna är att ta fram en ny lösning med koncept, förpackningslösning och design som kommunicerar nyttan med gåvan, hur pengarna används och som samtidigt motiverar till att stödja.
Lösningen ska:
–           Upplevas som enkel att förstå och lätt att köpa
–           Förstärka kunskapen och känslan av att det är ”på riktigt”
–           Kunna användas i många olika typer av butiksmiljöer
–           Kännas schysst att köpa och värdefull att få
–           Vara relevant under hela året
–           Vara till någon del fiberbaserad
–           Vara kostnadseffektiv att framställa och distribuera

Innovation och användande av ny teknik kommer att premieras, under förutsättning att det tillför kundvärde och är relevant.

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar kommer att ske den 29 oktober.

”UNICEF har en lång historia av att arbeta med innovationer, där vi använder nya teknologier och material för att öka effektiviteten i vårt fältarbete och nå fram till utsatta barn över hela världen. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det lika viktigt för oss att hitta innovativa sätt att öka vår insamling. PACKCHALLENGE är ett fantastiskt initiativ och vi ser verkligen fram mot resultatet av elevernas arbete”, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, UNICEF Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.