Axfood inför pant på smoothieflaskor i plast

PUBLICERAD: 10 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Nu ansluts plastflaskorna till Garants smoothies i smakerna banan/mango/passionsfrukt, jordgubb/banan och svartvinbär/blåbär/rödbeta till Returpacks pantsystem. 

Axfood fortsätter att lansera förpackningar som fungerar i pantsystemet. Senaste satsningen är smoothies i plastflaskor av Axfoods eget märke Garant.

Totalt ansluts tre smoothies i 250 milliliters-flaskor av plast till Returpacks system för pant. Axfood var först ut med retur av saftflaskor i plast år 2015, bärkassar av plast år 2017 och tidigare i år, juiceflaskor i plast. Pant på bärkassar infördes på prov i Hemköps butik vid Torsplan i Stockholm och sprids under våren till fler butiker runt om i landet.

”Att införliva plastförpackningar i pantsystemet är ett viktigt steg mot en mer cirkulär ekonomi och minskad klimatpåverkan från dagligvarubranschen”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, i ett pressmeddelande.

Axfood arbetar aktivt med att ta fram förpackningar av material med en så liten negativ påverkan på klimatet som möjligt utan att göra avkall på funktionalitet. Strategin är att använda material som fungerar väl att materialåtervinna, att fasa ut fossil råvara och att undvika att blanda olika plastsorter.

”I vårt hållbarhetsarbete ser vi till både innehåll och förpackning. Vi lägger därför allt större vikt vid att förpackningarna ska vara så klimatsmarta som möjligt”, säger Åsa Domeij.

I Sverige pantas cirka 85 procent av alla burkar och PET-flaskor som säljs, vilket är bland de högsta resultaten i världen. Det motsvarar totalt 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor. 
 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox