Svenskarna är duktiga på att källsortera och återvinna förpackningar i hemmet – med ett undantag: badrummet! Där slarvar vi rejält! Det visar den årliga Sifo-undersökningen Återvinningsbarometern, som utförs på uppdrag av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).
Enligt FTI är badrummet en riktig återvinningsbov, där många av oss glömmer bort att källsortera våra förpackningar. I badrummet hamnar ofta förpackningar som urkramade tandkrämstuber, tömda schampoflaskor, tomma toapappersrullar, etc. i badrumspapperskorgen, för att sedan slängas som restavfall i stället för att lämnas till förpackningsåtervinning.

Enligt FTI källsorterar vi framförallt i köket, men glömmer ofta badrummet. Andra vanliga orsaker till att man inte återvinner ”badrumsförpackningar” är platsbrist eller ren bekvämlighet.
”Allt för många schampoflaskor, sminkförpackningar och tvålflaskor hamnar direkt i badrummets papperskorg och får aldrig ens chansen att återvinnas. Vi vill uppmana alla att se över källsorteringen i just badrummet, så att fler förpackningar kan återvinnas och få nytt liv. Varje förpackning räknas”, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.
Av Återvinningsbarometern 2021 kan man även utläsa att 97 procent av de svenska hushållen återvinner sina tidningar och förpackningar. Endast tre procent uppger att de inte återvinner. Sämst på att återvinna är fortsatt unga kvinnor mellan 18-29 år, där sex procent anger att de inte återvinner, men andelen är dock mindre jämfört med år 2020, då nio procent uppgav att de inte återvann tidningar och förpackningar.
Undersökningen visar också att var femte mellan 18-29 år har blivit mer noggrann med sin återvinning under pandemin.
Enligt Återvinningsbarometern finns det också indikationer på att svenskarna återvinner större delen av sina förpackningar 2021. 15 procent återvinner 100 procent av alla förpackningstyper, vilket är en signifikant skillnad mot 2020, då motsvarande siffra var 12 procent. Den största ökningen av återvunnet förpackningsmaterial är papper och plast. Dessa material är de vanligaste man får hem, när man handlar online, vilket kan ha ökat viljan att återvinna dessa i högre utsträckning.
————————————————
Om Återvinningsbarometern
* Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av FTI.
* 1.000 onlineintervjuer har genomförts i Kantar Sifos webbpanel.
* De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning vad avser kön, ålder och regional spridning.
* Datainsamlingen gjordes under perioden 3 – 12 maj 2021.