Aseptiska förpackningar ökar på USA-marknaden

PUBLICERAD: 29 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

God tillväxt väntas på USA-marknaden för aseptiska kartongförpackningar. (Bild Tetra Pak).

En rejäl tillväxt förväntas på USA-marknaden för aseptiska förpackningar, enligt undersöknings- och analysföretaget The Freedonia Group. Efterfrågan väntas öka med i snitt 6,8 procent om året och år 2020 vara värd 6,4 miljarder dollar (ca 53 miljarder kronor). Samtidigt väntas behovet av lämpliga maskinutrustningar öka med 3,7 procent om året och 2020 ha ett värde av 68,5 miljarder dollar (ca 566 miljarder kronor).

Tillväxten inom aseptiska förpackningar kommer, enligt Freedonia, att drivas av såväl förbättrade produktionsmöjligheter som en ökad efterfrågan på produkter, som kan distribueras och lagras i rumstemperatur.

Den största marknaden för aseptiskt förpackade produkter finns för närvarande inom läkemedel, som 2015 hade en marknadsandel på 61 procent, men en solid och kraftig tillväxt väntas också på området aseptiska kartongförpackningar. Ökad efterfrågan på nyttiga, drickfärdiga produkter och en allt större produktdifferentiering, gör att behovet av aseptiska kartongförpackningar växer speciellt inom mejerisektorn. 

En ökad efterfrågan på aseptiskt förpackade produkter till storkök och livsmedelsindustrin kommer att öka behovet av aseptiska påsar och bag-in-box-koncept och behovet av aseptisk packning i plastflaskor kommer också att öka, i linje med den genomsnittliga globala ökningen för denna förpackningstyp, vilken drivs av det växande utbudet av livsmedels- och dryckesapplikationer, framförallt på mejerisidan.

Tillväxten på USA-marknaden av aseptiskt förpackade produkter i glasbägare förväntas dock hamna under det globala genomsnittet under den kommande femårsperioden, främst beroende på att flera producenter av processad och aseptiskt packad barnmat går över från bägare till påsförpackningar.

Tabell över USA-marknadens förväntade årliga tillväxt (i procent)
inom aseptiska förpackningar 2015 – 2020:

Tillväxt samtliga förpackningstyper 6,8
Plastflaskor 6,7
Förfyllda sprutor 9,0
Injektionsflaskor och ampuller 6,0
Påsförpackningar 5,9
Kartongförpackningar 7,1
Bägare och glasflaskor 3,1

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432