Annica Bresky utsedd till ny VD och koncernchef för Stora Enso

PUBLICERAD: 25 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Annica Bresky blir ny VD och koncernchef i Stora Enso från och med den 1 december i år. (Bild Stora Enso)|”Jag önskar Annica stort lycka till i hennes nya roll” säger avgående VD Karl-Henrik Sundström. (Bild Stora Enso)

Stora Ensos styrelse har utsett Annica Bresky, 44 år, till ny VD och koncernchef från och med den 1 december 2019. Fram till dess kvarstår Stora Ensos nuvarande VD Karl-Henrik Sundström i sin roll. Annica Bresky är för närvarande chef för Stora Ensos division Consumer Board.

”Vi är mycket glada över att välkomna Annica Bresky till hennes nya befattning. Annica har omfattande erfarenhet av vår bransch och en gedigen affärsbakgrund. Vi ser henne som den person, som är bäst lämpad att fortsätta utveckla Stora Ensos strategi och verksamhet. Hon har dokumenterad erfarenhet av att skapa tillväxt och av verksamhetsoptimering, samt ett starkt fokus på kunder och innovation. Hon är väl rustad att leda transformationen av vårt företag för förnybara material”, säger Stora Ensos styrelseordförande Jorma Eloranta.

”Det är en stor ära för mig att få den här möjligheten. Jag ser fram emot att fortsätta bygga Stora Ensos framtid tillsammans med våra kompetenta team inom hela företaget. Vi är väl positionerade att växa tillsammans med våra kunder och främja deras affärer med hjälp av hållbara och innovativa lösningar. Tillsammans med mina kollegor inom Stora Enso, våra kunder och samarbetspartners över hela världen kommer vi att accelerera våra satsningar som föregångare i kampen mot global uppvärmning”, säger Annica Bresky i en kommentar till sin utnämning.

”Jag önskar Annica stort lycka till”, säger Karl-Henrik Sundström. (Bild Stora Enso)

”Jag har trivts fantastiskt bra inom Stora Enso och är mycket glad att få lämna över stafettpinnen till Annica. Jag önskar henne stort lycka till i hennes nya roll. Mitt fokus för de kommande månaderna blir att främja ett smidigt överlämnande av ledarskapet”. säger den avgående VD Karl-Henrik Sundström.

”Karl-Henrik har varit drivande i att utveckla Stora Enso till branschledare inom hållbarhet och innovation. Styrelsen uppskattar i allra högsta grad Karl-Henriks värdefulla bidrag under hans år inom företaget”, avslutar Jorma Eloranta.

Läs vidare

Efter 62 år: Nu säljer Tetra Pak och lämnar Ryssland för gott

Tetra Pak meddelar att man avslutar en 62-årig närvaro i Ryssland och lämnar landet för gott! Verksamheterna säljs till lokala aktörer.
tetra-russia-utvald

Svenska Eson Pac har köpts upp av österrikiska Mayr-Melnhof

Svenska förpackningskonverteraren Eson Pac har förvärvats av österrikiska kartong- och papperskoncernen Mayr-Melnhof Group.
MM-Peter-utvald

Marie Samuelsson ny VD för förpackningsbolaget Ecolean

Marie Samuelsson har utsetts till ny VD för Ecolean. Hon efterträder Peter L Nilsson, som går i pension i juni 2022, efter mer än 15 år i företaget.
marie-ecolean-utvald

BillerudKorsnäs byter namn till Billerud efter köpet av Verso!

BillerudKorsnäs har slutfört köpet av USA-företaget Verso – och meddelar att man nu ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
billerud-christoph-04-utvald

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x