All svart plast tas bort från Foodmarks matförpackningar

PUBLICERAD: 17 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Foodmark byter till transparenta, återvinningsbara plastlock i förpackningarna till sina potartissallader under varumärket Rydbergs. (Bild Foodmark, Bilden är ett montage)

Svenska livsmedelsföretaget Foodmark AB fasar ut all svart plast från förpackningarna till sina egenproducerade produkter.

Åtgärden innebär att man på förpackningarna till sina potatissallader under varumärket Rydbergs byter till transparenta plastlock. Rydbergs-förpackningarna blir därmed 100 procent återvinningsbara och ytterligare ca 35 ton plast per år kommer att kunna sorteras ut och återvinnas.

”I och med detta byte av lock på våra potatissallader kommer inga av våra egenproducerade produkter längre ha svarta plastförpackningar och vi är stolta över att ha kommit ett bra steg närmare vårt mål! Övergången förväntas pågå under årets första kvartal fram tills att vi använt upp alla gamla förpackningar vi har kvar på lager”, skriver Foodmark i ett pressmeddelande.

Samtidigt med att man byter till transparenta, återvinningsbara plastlock på potatissalladernas förpackningar lanserar man även en uppdaterad etikettdesign, där man kommunicerar produkternas gotländska koppling (salladerna produceras i Klintehamn på Gotland) och anger på förpackningen var den ingående potatisen har skördats.

———————————————

Foodmark AB, som ingår i skandinaviska livsmedelsgruppen Agra, producerar och marknadsför livsmedel inom kategorierna sallader, såser, dressingar, messmör och mjukost under varumärkena Rydbergs, Lohmanders, Fjällbrynt, Delikatessfabriken, Jensens Køkken, K-Salat och Mills. Foodmark har huvudkontor i Sundbyberg samt produktion i Österhaninge, Klintehamn och Vidsel.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x