Absolut Vodka ökar för första gången på fyra år

PUBLICERAD: 14 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

För första gången på fyra år ökar nu den globala försäljningen av Absolut Vodka. (Bild The Absolut Company)
|Anna Malmhake har nu avslutat sitt första år som VD och ordförande i The Absolut Company.

För första gången på fyra år ökar den globala försäljningen av Absolut Vodka. Ökningen ligger totalt på 2 procent. Den globala volymen ökar till totalt 11,2 miljoner nioliterslådor.
Både mogna marknader som Tyskland (+10 procent) och Frankrike (+14 procent) och som nya marknader som Sydafrika (+53 procent) och Mexico (+6 procent) går starkt. Försäljningstrenden i USA är fortsatt negati,v men har förbättrats gentemot tidigare år (-2 procent).

”Att vi har en stark medvind beror på att den öppenhet, kreativitet och progressivitet, som Absolut Vodka står för, uppskattas av allt fler. Det visar bland annat framgången med den sydafrikanska kampanjen ´One Source´ som belönades med guldlejon i Cannes, och ´Equal Love´, som uppmärksammar att det i år var 50 år sedan som Storbritannien avkriminaliserade homosexualitet”, säger Anna Malmhake, som nu avslutat sitt första verksamhetsår som VD och ordförande för The Absolut Company.

All Absolut Vodka tillverkas vid företagets destilleri i Åhus enligt produktionsfilosofin ”One Source”, det vill säga allt produceras med lokala råvaror på en och samma plats

”Det finns ett allt större intresse från besökare från hela världen att ta del av våra svenska brännsvinstraditioner. Därför öppnar vi nästa sommar ett besökscenter i Åhus, där vi bland annat ska berätta den fascinerande historien om vårt ursprung och om vodkainnovatören L.O. Smith”, säger Anna Malmhake.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX