Absolut Vodka ökar för första gången på fyra år

PUBLICERAD: 14 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

För första gången på fyra år ökar nu den globala försäljningen av Absolut Vodka. (Bild The Absolut Company)
|Anna Malmhake har nu avslutat sitt första år som VD och ordförande i The Absolut Company.

För första gången på fyra år ökar den globala försäljningen av Absolut Vodka. Ökningen ligger totalt på 2 procent. Den globala volymen ökar till totalt 11,2 miljoner nioliterslådor.
Både mogna marknader som Tyskland (+10 procent) och Frankrike (+14 procent) och som nya marknader som Sydafrika (+53 procent) och Mexico (+6 procent) går starkt. Försäljningstrenden i USA är fortsatt negati,v men har förbättrats gentemot tidigare år (-2 procent).

”Att vi har en stark medvind beror på att den öppenhet, kreativitet och progressivitet, som Absolut Vodka står för, uppskattas av allt fler. Det visar bland annat framgången med den sydafrikanska kampanjen ´One Source´ som belönades med guldlejon i Cannes, och ´Equal Love´, som uppmärksammar att det i år var 50 år sedan som Storbritannien avkriminaliserade homosexualitet”, säger Anna Malmhake, som nu avslutat sitt första verksamhetsår som VD och ordförande för The Absolut Company.

All Absolut Vodka tillverkas vid företagets destilleri i Åhus enligt produktionsfilosofin ”One Source”, det vill säga allt produceras med lokala råvaror på en och samma plats

”Det finns ett allt större intresse från besökare från hela världen att ta del av våra svenska brännsvinstraditioner. Därför öppnar vi nästa sommar ett besökscenter i Åhus, där vi bland annat ska berätta den fascinerande historien om vårt ursprung och om vodkainnovatören L.O. Smith”, säger Anna Malmhake.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx