|Anna Malmhake har nu avslutat sitt första år som VD och ordförande i The Absolut Company.
För första gången på fyra år ökar den globala försäljningen av Absolut Vodka. Ökningen ligger totalt på 2 procent. Den globala volymen ökar till totalt 11,2 miljoner nioliterslådor.
Både mogna marknader som Tyskland (+10 procent) och Frankrike (+14 procent) och som nya marknader som Sydafrika (+53 procent) och Mexico (+6 procent) går starkt. Försäljningstrenden i USA är fortsatt negati,v men har förbättrats gentemot tidigare år (-2 procent).
”Att vi har en stark medvind beror på att den öppenhet, kreativitet och progressivitet, som Absolut Vodka står för, uppskattas av allt fler. Det visar bland annat framgången med den sydafrikanska kampanjen ´One Source´ som belönades med guldlejon i Cannes, och ´Equal Love´, som uppmärksammar att det i år var 50 år sedan som Storbritannien avkriminaliserade homosexualitet”, säger Anna Malmhake, som nu avslutat sitt första verksamhetsår som VD och ordförande för The Absolut Company.
All Absolut Vodka tillverkas vid företagets destilleri i Åhus enligt produktionsfilosofin ”One Source”, det vill säga allt produceras med lokala råvaror på en och samma plats
”Det finns ett allt större intresse från besökare från hela världen att ta del av våra svenska brännsvinstraditioner. Därför öppnar vi nästa sommar ett besökscenter i Åhus, där vi bland annat ska berätta den fascinerande historien om vårt ursprung och om vodkainnovatören L.O. Smith”, säger Anna Malmhake.