ABB köper spansk specialist på autonoma mobila robotar

PUBLICERAD: 12 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Sami Atiya (t.v.), affärsområdeschef för ABB Robotics & Discrete Automation och Veronica Pascual Boé, VD för ASTI, ser fram emot ett spännande samarbete. (Bild ABB)|Spanska ASTI är ledande inom AMR – autonoma mobila robotar. (Bild ABB)

ABB Robotics har köpt det spanska företaget ASTI Mobile Robotics Group, som är specialist på autonoma mobila robotar, så kallade AMR (Autonomous Mobile Robot).
ASTI är världsledande på den snabbt växande marknaden för AMR och har en bred portfölj av fordon och programvara.

ABB skriver i ett pressmeddelande att förvärvet betecknas som en viktig del av ABB:s externa tillväxtstrategi, och kommer att bredda ABB:s erbjudande inom robotik och automation. Med förvärvet blir ABB det enda företaget som erbjuder en komplett portfölj för nästa generations flexibla automation.

Spanska ASTI är ledande inom AMR – autonoma mobila robotar. (Bild ABB)

”ASTI är det perfekta valet för oss, när vi ska stötta våra kunder med nästa generation av flexibel automation”, säger Sami Atiya, affärsområdeschef för ABB Robotics & Discrete Automation.

ASTI, som har sitt huvudkontor i Burgos i Spanien, grundades 1982 och har över 300 anställda i Spanien, Frankrike och Tyskland. Majoritetsägare är Veronica Pascual Boé, som även är VD. Bland övriga aktieägare finns den europeiska tillväxtinvesteraren Keensight Capital. Idag stöttar ASTI en av Europas största installerade AMR-flottor och har en bred kundbas inom fordonsindustri, logistik, livsmedel samt läkemedel i 20 länder.

ASTI:s AMR-verksamhet kommer att ha sitt huvudkontor i Burgos i Spanien och ledas av Veronica Pascual Boé. I och med förvärvet kommer också ett nytt AMR-nav i Asien, som inkluderar en fullständig värdekedja och tillverkning, att öppnas vid ABB Robotics fabrik i Shanghai.

”ABB är en perfekt matchning för oss, eftersom vi båda bidrar till våra kunders flexibilitet och konkurrenskraft genom att påskynda automatiseringen på arbetsplatsen. Detta är nästa spännande steg på vår resa och tillsammans kommer vi att påskynda våra innovationsplaner, utöka vår globala kundtjänst, våra partnernätverk, produktion och utförandekapacitet, samt dra fördel av ABB:s tillgång till den globala marknaden, särskilt vad gäller Kina. Det gläder mig att bli del av den utökade ledningsgruppen för Robotics och att leda AMR-verksamheten för att leverera på denna ambitiösa tillväxtplan”, kommenterar Veronica Pascual Boé.

ABB skriver i ett pressmeddelande att ABB och ASTI tillsammans erbjuder en djupgående expertis inom tillverkningsindustrin, inklusive fordon, livsmedel och konsumentförpackade varor samt inom nya tillväxtsegment som logistik, e-handel, detaljhandel och hälso- och sjukvård.

Parterna har enats om att inte lämna ut några detaljer angående köpeskillingen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax