
Olika typer av pappersflaskor pratas det alltmer om. Runt om i världen sker utveckling, på nära håll här i Norden har vi Pabocos satsning till exempel. På betydligt längre håll, i Melbourne, Australien, jobbar företaget Zipform med sin lösning och man har kommit långt. Det är som sagt långt till Melbourne så vi bestämde oss för ett Teamsmöte där John Bigley som är vd, berättade vad man har på gång. ”Vi har den mest livkraftiga pappersflaskan som marknaden sett” säger han.
Zipform tillverkar via linjär formningsteknik fiberbaserade förpackningar för torra produkter, man är mer eller mindre ensamma i Australien om det. Tekniken kommer från Frankrike. Ända sedan starten år 2010 har tankar kring en fiberbaserad flaska funnits med, men det är inte en enkel uppgift vilket den som följer utvecklingen i förpackningsbranschen inser.
– Tankarna har funnits där men det var för tre år sedan som vi på allvar började se på hur vi skulle kunna utveckla vår linjära förpackningstillverkning mot nya format, berättar John Bigley.
– Pappersflaskan kan ses som förpackningarnas ”holy grail” och vi ville hitta en lösning. Det vi jobbar med nu är en flaska i två delar där kroppen tillverkas via vår linjära produktion.
– Att jobba med våtformad fiber är svårt, det blir ingen fart i produktionen, därför tittade vi på torrformning ett tag men det är inte heller en metod som har en hastighet som oftast krävs för den här typen av förpackning. Därför utgick vi från den kropp vi producerar i vår linjära process med en separat topp som även har skruvgängan.

John Bigley konstaterar att man kan göra mycket med våtformning av fiber men det är en ganska långsam och energiintensiv tillverkning. Därför har man riktat in sig på torrformning av toppen på flaskan. Den ska sedan fästas på kroppen via ett lim. Tanken är att på lite sikt investera i torrformningsteknik så man har den in-house.
Halsen kommer att ha standardgängor där man kan ansluta förslutningar av plast eller annat material som kunden vill använda. Den lösning man har nu fungerar bra både vad gäller styrka och täthet.
Skalbart och snabbt
Det som skiljer Zipforms flaska från andra fiberbaserade alternativ är dess skalbara, snabba och ekonomiska tillverkningsprocess – en avgörande faktor för utbredd adoption.
– Den här pappersflaskan är det första verkligt skalbara alternativet till plastflaskor, som erbjuder verklig återvinningsbarhet och cirkularitet – utan att kompromissa med funktionalitet eller prestanda, säger Bigley.
Zipform pekar gärna på processens skalbarhet. Olika storlekar kan tillverkas med samma verktygssätt. Den första flaskan som man jobbar med nu har en diameter på femtiotvå millimeter men man har även standardverktyg för sjuttiotre och nittionio millimeter. Till toppen kommer det att krävas olika verktyg. Dessutom är flaskans höjd flexibel.

Den linjära formningstekniken gör det möjligt att producera kropparna i en hastighet på trehundra per minut. Man ser framför sig att man antingen har en torrformningspress i direkt anslutning till linjen och att de två delarna sätts ihop i linjen, alternativt att topparna tillverkas offline. Det här är hastigheter som krävs för att kunna konkurrera med plast- eller metallflaskor.
– Vi har här en produktion som är skalbar och kan leverera den hastighet som varumärkesägare letar efter, säger John Bigley.
– Nu är det inte så att vi tittar på att i första hand gå in på områden som PET-flaskor för kolsyrade drycker, men för drycker utan kolsyra kan det vara intressant, till exempel juicer, mejeri och kanske vin, men vi ser även på marknaden för produkter till hälso- och kosmetikaindustrin.
Olika generationer och barriärer
Barriärer är som alltid en fråga och just nu jobbar man med att lösa det för toppen. Kroppen har en värmeförseglingsbar coating för att kunna fästa botten på flaskan till kroppen. Barriären i generation ett är en aluminiumfolie med en PE-liner som är den standard man har i de andra förpackningar som tillverkas.
– Generation två, som vi jobbar med nu, blir al-folie plus en värmeförseglingsbar coating. I generation tre kommer det vara en barriär utan aluminiumfolie, även om det fortfarande blir en mindre mängd i flaskans bas, säger John Bigley utan att avslöja mer i detalj.
– I en generation fyra vill vi så klart ta bort al-folien helt, men då måste vi bygga en ny maskin och hitta ett annat sätt att försegla botten. Idag har vi induktionsförsegling som fungerar med folien. Dessutom ser vi på olika barriärbeläggningar för toppen.
Om Zipform löser den frågan har man något riktigt stort på gång. Det jobbar väldigt mycket i industrin på att hitta plastfria barriärer, till exempel har Tetra Pak testat en fiberbaserad barriär i mejeriförpackningar i Portugal.
Mycket mer fiber
När man tar del av konstruktionen känns det lite som att man håller på att konstruera en flaska med vätskekartongprincipen. John Bigley säger att det stämmer till viss del men att man utvecklar en förpackning med nittiofem procent fiber, vilket är mycket mer än i en vätskekartong. Sex procent är polyeten och två procent är aluminiumfolie. I generation två och tre räknar man med att nå nittiosju procent. Det gör att förpackningen är återvinningsbar i konsumentflödena. Enligt företaget förlorar man bara cirka en procent av fibern vid återvinning. Tanken är också att ha cirka femtio procent återvunnet material i förpackningarna.
– Vi har kört många återvinningstester och resultaten visar att det fungerar utmärkt, säger Bigley.
Laminatet, papper, aluminium och polyeten, köper man från Europa. Coatingen blir det fjärde skiktet i laminatet och appliceras som en tryckprocess i form av ett mycket tunt lager.
I slutskedet
Nu är Zipform i slutskedet av utvecklingen och man säger sig vara övertygade om att det är den mest livskraftiga pappersflaskan som marknaden har sett. Någon gång under år 2026 hoppas man på en lansering på marknaden.
Zipform Packagings engagemang för att utveckla fiberbaserade lösningar stannar inte vid flaskor. Företaget undersöker aktivt hur dess barriärteknik kan tillämpas på andra format, till och med inom flexibla förpackningar.
– Vi är på ett uppdrag att tänja på gränserna för vad som är möjligt med fiber, säger Bigley. Fiberbaserade förpackningar erbjuder ett verkligt, skalbart alternativ som ligger i linje med hållbarhetsmål och konsumenternas efterfrågan.
– Vi är nu i ett läge där vi har gjort materialtesterna och vet vad vill göra, nu söker vi någon eller några varumärkesägare som vill hjälpa till med utvecklingen, gärna någon utanför Australien.
– Vi tänker oss att också bygga en ny linje någon annan stans i världen, kanske i Europa eller Nordamerika. Vi kan inte transportera tomma förpackningar. Därför hoppas jag att någon varumärkesägare hör av sig till oss och visar intresse.
– Vi vill ha hjälp med att göra de investeringar som krävs, det är därför vi redan är ute och berättar om möjligheterna. Det händer mycket och det är viktigt att vi i nuläget går ut och berättar att vår lösning, vårt alternativ, finns, säger John Bigley.