Pappersflaskan som är en plastflaska, eller...?

PUBLICERAD: 24 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Bild från Facebookgruppen No Plastic Shopping.|Bild från Facebookgruppen No Plastic Shopping.

Att kunna visa att man har hållbara produkter och att man undviker att använda plast i förpackningar har blivit en tydlig trend hos varumärkesägare. Många gånger är de lösningar man kommer med på förpackningssidan minst sagt diskutabla, är de verkligen bättre för miljön i ett större perspektiv. Ibland går det riktig snett och begreppet ”green washing” blir tydligt. Det här är ett exempel från Sydkorea.

Det är Innisfree, ett koreanskt kosmetiskt varumärke under Amorepacific som har tvingats förtydliga sin som man säger miljövänliga förpackning kallad ”pappersflaskan” efter att en kunds klagomål om plastanvändning och en ”vilseledande” etikett blev viral online.

I ett inlägg på en Facebook-grupp som heter ”No Plastic Shopping” delade en kund bilder av vad som finns i förpackningen för varumärkets ansiktsserumprodukt efter att ha skurit itu flaskan. Trots etiketten ”Hello, I‘m Paper Bottle”, visade sig produkten vara en plastflaska helt enkelt förpackad i papper.

”Jag kände mig förrådd när jag fick reda på att pappersflaskprodukten var en plastflaska”, skrev kunden.

Inlägget ledde till många kommentarer från arga konsumenter och har plockats upp av flera lokala medier sedan det laddades upp tidigare i veckan.

Efter reaktionerna var varumärket snabba med att erkänna att etiketten ”Hello, I’m Paper Bottle” kan vara vilseledande.

”Vi använde termen” pappersflaska ”för att förklara pappersetikettens roll runt flaskan, sade Innisfree i ett uttalande.

”Vi insåg inte att namnet kan vilseleda människor att tro att hela förpackningen är gjord av papper. Vi ber om ursäkt för att vi inte levererat information på ett exakt sätt”, säger varumärket.

Innisfree framhåller samtidigt att den färglösa plastflaskan är återvinningsbar och miljövänlig eftersom den använder 51,8 procent mindre plast än konventionell förpackning.

Det tillade också att flaskan hade tydlig info om hur man separerar och återvinner materialet.

De här svaren var dock inget som gjorde kunden nöjd. De var otillräckliga enligt anmälaren.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida