Pappersflaskan som är en plastflaska, eller...?

PUBLICERAD: 24 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Bild från Facebookgruppen No Plastic Shopping.|Bild från Facebookgruppen No Plastic Shopping.

Att kunna visa att man har hållbara produkter och att man undviker att använda plast i förpackningar har blivit en tydlig trend hos varumärkesägare. Många gånger är de lösningar man kommer med på förpackningssidan minst sagt diskutabla, är de verkligen bättre för miljön i ett större perspektiv. Ibland går det riktig snett och begreppet ”green washing” blir tydligt. Det här är ett exempel från Sydkorea.

Det är Innisfree, ett koreanskt kosmetiskt varumärke under Amorepacific som har tvingats förtydliga sin som man säger miljövänliga förpackning kallad ”pappersflaskan” efter att en kunds klagomål om plastanvändning och en ”vilseledande” etikett blev viral online.

I ett inlägg på en Facebook-grupp som heter ”No Plastic Shopping” delade en kund bilder av vad som finns i förpackningen för varumärkets ansiktsserumprodukt efter att ha skurit itu flaskan. Trots etiketten ”Hello, I‘m Paper Bottle”, visade sig produkten vara en plastflaska helt enkelt förpackad i papper.

”Jag kände mig förrådd när jag fick reda på att pappersflaskprodukten var en plastflaska”, skrev kunden.

Inlägget ledde till många kommentarer från arga konsumenter och har plockats upp av flera lokala medier sedan det laddades upp tidigare i veckan.

Efter reaktionerna var varumärket snabba med att erkänna att etiketten ”Hello, I’m Paper Bottle” kan vara vilseledande.

”Vi använde termen” pappersflaska ”för att förklara pappersetikettens roll runt flaskan, sade Innisfree i ett uttalande.

”Vi insåg inte att namnet kan vilseleda människor att tro att hela förpackningen är gjord av papper. Vi ber om ursäkt för att vi inte levererat information på ett exakt sätt”, säger varumärket.

Innisfree framhåller samtidigt att den färglösa plastflaskan är återvinningsbar och miljövänlig eftersom den använder 51,8 procent mindre plast än konventionell förpackning.

Det tillade också att flaskan hade tydlig info om hur man separerar och återvinner materialet.

De här svaren var dock inget som gjorde kunden nöjd. De var otillräckliga enligt anmälaren.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback