Att kunna visa att man har hållbara produkter och att man undviker att använda plast i förpackningar har blivit en tydlig trend hos varumärkesägare. Många gånger är de lösningar man kommer med på förpackningssidan minst sagt diskutabla, är de verkligen bättre för miljön i ett större perspektiv. Ibland går det riktig snett och begreppet ”green washing” blir tydligt. Det här är ett exempel från Sydkorea.
Det är Innisfree, ett koreanskt kosmetiskt varumärke under Amorepacific som har tvingats förtydliga sin som man säger miljövänliga förpackning kallad ”pappersflaskan” efter att en kunds klagomål om plastanvändning och en ”vilseledande” etikett blev viral online.
I ett inlägg på en Facebook-grupp som heter ”No Plastic Shopping” delade en kund bilder av vad som finns i förpackningen för varumärkets ansiktsserumprodukt efter att ha skurit itu flaskan. Trots etiketten ”Hello, I‘m Paper Bottle”, visade sig produkten vara en plastflaska helt enkelt förpackad i papper.
”Jag kände mig förrådd när jag fick reda på att pappersflaskprodukten var en plastflaska”, skrev kunden.
Inlägget ledde till många kommentarer från arga konsumenter och har plockats upp av flera lokala medier sedan det laddades upp tidigare i veckan.
Efter reaktionerna var varumärket snabba med att erkänna att etiketten ”Hello, I’m Paper Bottle” kan vara vilseledande.
”Vi använde termen” pappersflaska ”för att förklara pappersetikettens roll runt flaskan, sade Innisfree i ett uttalande.
”Vi insåg inte att namnet kan vilseleda människor att tro att hela förpackningen är gjord av papper. Vi ber om ursäkt för att vi inte levererat information på ett exakt sätt”, säger varumärket.
Innisfree framhåller samtidigt att den färglösa plastflaskan är återvinningsbar och miljövänlig eftersom den använder 51,8 procent mindre plast än konventionell förpackning.
Det tillade också att flaskan hade tydlig info om hur man separerar och återvinner materialet.
De här svaren var dock inget som gjorde kunden nöjd. De var otillräckliga enligt anmälaren.