1.500 sökte jobb som öltestare – men det var ett aprilskämt!

PUBLICERAD: 6 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Så här såg bryggeriet Poppels ”jobbannons” ut, som publicerades bland annat på Facebook och Instagram den förste april…

Många företag passade på att traditionellt skämta till det på 1 april. Här är några av 2021 års bästa aprilskämt med anknytning till förpackningar!

Ett bra aprilskämt kännetecknas ju av att det lyckas narra många, men utan att orsaka ilska eller bestörtning. Packnews toppbetyg för bästa aprilskämt går därför oförbehållsamt till ölbryggeriet Poppels, som annonserade att man sökte professionella ölprovare till sina produkter…

När Poppels ”arbetsannons” publicerades den 1 april var reaktionen omedelbar och stor: Hundra ansökningar i timmen kom in och under dagen sökte sammanlagt 1.500 hugade personer det attraktiva jobbet!

Enligt Poppels annons sökte man personer, som
* har druckit en stor variation av öl i livet och har pricksäkra smaklökar
* älskar och dricker alla typer av öl
* är en åsiktsstark person med stor karaktär

I annonsen fanns också en ansökningsblankett och när de sökande fyllde i den och klickade på ”skicka in”, så fick de upp ett meddelande som informerade om att det hela var ett aprilskämt samt en önskan om glad påsk…

”Det är kanske inte så vanligt att folk blir narrade nu för tiden, men många fattade inte att det var ett aprilskämt, när de först läste annonsen. Vi hade till och med egen personal, som undrade vad det där var för ett jobb!”, berättar Poppels marknadschef Magnus Pettersson.

Många kommenterade också – på fullaste allvar – Poppels ”jobbannons” på sociala medier. Någon undrade om man kunde jobba hemifrån i pandemitider, någon ville ha jobbet på deltid, fredag och lördag mellan kl 20 och 23, och en sökande menade att han redan var ölprovare för Poppels produkter och ville ha lönen retroaktivt…

Men det var inte bara Poppels, som narrades kring öl denna 1 april. Även de stora bryggerijättarna Carlsberg och Spendrups hakade på trenden – och både två faktiskt med samma typ av skämt, nämligen kapslar med öl, som skulle placeras i en kaffemaskin och producera en rejäl dos välsmakande öl!

Carlsberg kallade sin ”ölkapsel” för Morning Brew och den sades innehålla en utsökt och alkoholfri lager i ett nytt, banbrytande kapselformat. Med ”innovationen” skulle man kunna brygga öl i sin egen kaffekapselmaskin, lika snabbt och enkelt som man brygger en kopp kaffe: ”Häll på vatten i kaffemaskinen, lägg in en Morning Brew-kapsel och tryck på knappen!”. Kapseln sades dessutom innehålla ett speciellt filter, som skulle göra att ölen blev perfekt kyld och fick en lika perfekt skumkrona…

Men, tyvärr, Carlsbergs Morning Brew-kapsel var ett aprilskämt, precis som Spendrups liknande kapsel för ölet Norrlands Guld, som också kunde producera ett kylt, alkoholfritt öl i kaffemaskinen med endast ett knapptryck…

Kända kafferosteriet Löfbergs hakade på dryckestrenden och lanserade 1 april en revolutionerande bag-in-box-lösning, som sades producerar perfekt varmt kaffe. Enligt ett pressmeddelande från Löfbergs skulle bag-in-box-lösningen revolutionera livet för alla friluftsälskare och innebära slutet för alla kaffetermosar…

I pressreleasen framhöll Löfbergs att man hållit på med utvecklingsarbetet av bag-in-boxen i exakt ett år och att den stora utmaningen varit att ta fram en lösning, som gör att kaffet håller rätt temperatur. Men det hade man fixat genom att använda en ampull, som värmer upp kaffet till 94° direkt i förpackningen. Sedan skulle det bara vara att skruva på den medföljande kranen och börja njuta… Men även denna dryckesnyhet var alltså ett aprilskämt!

Säkert roade dessa öl- och kaffebaserade skämt de, som tog del av dem, men några kände säkert ändå lite förtret över att de var just aprilskämt och inte verkliga produktnyheter…

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x