Zoégas åter utsett till årets starkaste kaffevarumärke

PUBLICERAD: 27 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Maria Zoéga” är ett helt nytt extra mörkrostat kaffe från Zoégas – en hyllning till Maria Zoéga som var en drivande kraft i företaget alltsedan starten 1886.
|Det var Carlos Zoéga som grundade kafferosteriet i Helsingborg 1886, men hans hustru Maria var en viktig faktor i bolaget, inte minst efter Carlos hastiga död 1888.
|Glada Zoégas-medarbetare tar emot priset för årets starkaste kaffevarumärke i Evimetrix Swedish Brand Award

För fjärde året i rad har konsumenterna röstat fram Zoégas som Sveriges starkaste kaffevarumärke i kundundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award. Zoégas placerade sig även på plats tio av alla varumärken från alla branscher. 

Sedan 2002 genomförs Evimetrix Swedish Brand Award, som mäter erfarenheter och attityder gentemot ca 500 varumärken i ett 35-tal branscher. Nomineringar och priser baseras uteslutande på vad konsumenterna tycker. Undersökningen omfattar 6.000 konsumenter som får svara på frågor om kännedom och kundnöjdhet. När det gäller kundnöjdhet baseras betyget på hur nöjd/missnöjd konsumenten är med varumärket, hur väl varumärket motsvarar ens förväntningar och hur nära ett ideal man tycker att varumärket är.

”Det är den bästa bekräftelsen man kan få och det gör mig ännu mer motiverad att fortsätta driva vårt hållbarhetsarbete, Coffee by Women. Genom att hjälpa odlarna att höja kvaliteten på sitt kaffe, få större skördar och därigenom bättre betalt, kan vi fortsätta att leverera Zoégas kaffe med hög kvalitet och unika smakkompositioner även i framtiden”, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig Zoégas.

Zoégas kafferosteri grundades i Helsingborg år 1886 av Italienbördige Carlos Zoéga och hans svenska hustru Maria. Båda var verksamma i bolaget, men det var Carlos – enligt dåtidens sed – som var ”ansiktet utåt” i företaget. Carlos Zoéga dog hastigt endast två år efter kafferosteriets start och Maria Zoéga blev en allt viktigare person, när det gällde rosteriets verksamhet och utveckling. Men hon förde trots det en ganska undanskymd tillvaro, vilket i princip gällde ända fram till hennes död i juli 1940.

Men nu har Zoégas tagit tag i sina rötter och skrivit om sin historia! I dag har Maria Zoégas fått den plats och den roll i det framgångsrika kaffeföretaget, som hon förtjänar.

Och som en extra hyllning till den driftiga och innovativa Maria Zoéga har företaget i dagarna lanserat ett helt nytt kaffe, som bär hennes namn! Kaffet ”Maria Zoéga” ingår i bolagets populära Skånerost-familj och det är ett extra mörkrostat kaffe, som säkert skulle fallit den kaffeälskande Maria i smaken.
 

Text Carina Malm & JP Press

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning