Tyska on-line-verksamma mode- och livsstilsbolaget Zalando sällar sig nu till den växande skaran av stora förpackningsanvändare – inte minst inom e-handel – som går från plast till pappersbaserade material i sina förpackningar.
Zalando har i år inlett en global förändring, där man byter ut sina plastbaserade transportpåsar mot papperspåsar.
”De nya förpackningarna tar oss ett steg närmare målet att år 2023 ha eliminerat användningen av engångsplast i förpackningar”, skriver Zalando i ett pressmeddelande.
De tidigare vita transportpåsarna var tillverkade av plast med ett 80-procentigt återvunnet innehåll, medan de nya transportpåsarna är bruntonade och tillverkade i FSC-certifierat och återvinningsbart papper.
De nya fraktpåsarna har testats under en tremånadersperiod i Sverige och enligt Zalando är kunderna övertygade om fördelarna med pappersversionen. Nu rullas de nya förpackningarna ut globalt på alla de 20 marknader, där Zalando är verksamt. I slutet av första kvartalet 2022 räknar Zalando med att man helt har bytt till pappersfraktpåsar på alla marknader.
”Vi tittar kontinuerligt på andra mer hållbara materialalternativ och sätt att göra vår förpackningar lämpliga för cirkulära system. Och vi utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de varor som levereras och samtidigt uppfyller våra hållbarhetskrav”, säger Zalandos logistikchef Masood Choudhry.
Samtidigt med skiftet från vit plast till brunt papper i transportpåsarna ändrar Zalando också kvalitet på den återvunna kartongen i sina transportlådor genom att gå från vit till brun kartong.