Zalando följer trenden och går från plast till pappersmaterial

PUBLICERAD: 27 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Zalando byter ut sina plastbaserade transportpåsar mot påsar tillverkade av certifierat och återvinningsbart papper. (Bild Zalando)|Masood Choudhry är logistikchef hos Zalando. (Bild Zalando)

Tyska on-line-verksamma mode- och livsstilsbolaget Zalando sällar sig nu till den växande skaran av stora förpackningsanvändare – inte minst inom e-handel – som går från plast till pappersbaserade material i sina förpackningar.

Zalando har i år inlett en global förändring, där man byter ut sina plastbaserade transportpåsar mot papperspåsar.

”De nya förpackningarna tar oss ett steg närmare målet att år 2023 ha eliminerat användningen av engångsplast i förpackningar”, skriver Zalando i ett pressmeddelande.

De tidigare vita transportpåsarna var tillverkade av plast med ett 80-procentigt återvunnet innehåll, medan de nya transportpåsarna är bruntonade och tillverkade i FSC-certifierat och återvinningsbart papper.

Masood Choudhry är logistikchef hos Zalando. (Bild Zalando)

De nya fraktpåsarna har testats under en tremånadersperiod i Sverige och enligt Zalando är kunderna övertygade om fördelarna med pappersversionen. Nu rullas de nya förpackningarna ut globalt på alla de 20 marknader, där Zalando är verksamt. I slutet av första kvartalet 2022 räknar Zalando med att man helt har bytt till pappersfraktpåsar på alla marknader.

”Vi tittar kontinuerligt på andra mer hållbara materialalternativ och sätt att göra vår förpackningar lämpliga för cirkulära system. Och vi utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de varor som levereras och samtidigt uppfyller våra hållbarhetskrav”, säger Zalandos logistikchef Masood Choudhry.

Samtidigt med skiftet från vit plast till brunt papper i transportpåsarna ändrar Zalando också kvalitet på den återvunna kartongen i sina transportlådor genom att gå från vit till brun kartong.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx