"YouTube" ersätter ”KitKat” på 600.000 förpackningar

PUBLICERAD: 14 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

600.000 KitKat-förpackningar kommer att förses med den nya ”logotypen” YouTube…|I kampanjen ”The Breakers Break” kommer totalt 72 olika ”break”-skäl att finnas som ”logotyper” på över 100 miljoner KitKat-förpackningar…

Livsmedelsföretaget Nestlé och nätjätten Google har upprättat ett samarbete, som innebär att Nestlés ikoniska och välkända chokladkaka KitKat i en begränsad upplaga får en ny ”logotype” i form av namnet på välkända och Google-ägda videoplattformen ”YouTube”.
Nestlé skriver i ett pressmeddelande att det är den största designförändringen av KitKat-förpackningen, sedan varumärket lanserades för 80 år sedan!

”YouTube”-logotypen ska finnas på 600.000 KitKat-förpackningar och designförändringen ingår i en marknadsföringskampanj för KitKat, som Nestlé kallar ”The Breakers Break”. Namnet är en ordlek med det engelska ordet ”break”, vilket kan betyda såväl ”brytning” som ”avbrott/rast”, och anspelar på att en KitKat-konsument vanligen ”bryter loss” de typiska ”fingrarna” i chokladkakan, innan de konsumeras, och på att intagandet av en KitKat kan ses som ett behagligt avbrott i vardagen…

Förutom ”YouTube Break”-logotypen kommer det även att finnas en koppling mellan KitKat och Googles röstsökningsteknologi, som innebär att en KitKat-konsument, var han eller hon än befinner sig i världen, kan söka med ”KitKat YouTube my break” på sin mobil och då direkt kopplas till en speciell KitKat-video samt få en lista på de för tillfället mest trendiga YouTube-filmerna.

Samarbetet mellan Nestlé och Google är ovanligt men inte unikt – de båda företagen samarbetade även för några år sedan, då Google fick Nestlés tillstånd att kalla uppgraderingen 4.4 till operativsystemet Android för just  ”KitKat”!

”På Nestlé är vi mycket glada över att får arbeta med Google igen. Eftersom KitKat firar sitt 80-års jubileum och YouTube fyller 10 år, är det spännande att ta vårt partnerskap till en ny fas”, säger Fiona Kendrick, VD och ordförande för Nestlé UK & Ireland.

”Det är fantastiskt att se att KitKat-konsumenterna är så stora fans av YouTube och att de tillsammans med våra en miljard användare ser YouTube som en källa till underhållning”, säger David Black, chef för varumärkes- och konsumentmarknad hos Google UK.

Sammanlagt kommer Nestlés ”The Breakers Break”-kampanj att innebära att över hundra miljoner KitKat-förpackningar förses med nya logotyper, vilka alla ska motivera konsumenten att ”have a break” och totalt kommer kampanjen att bestå att 72 olika sådana ”logotyper”.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx