Arlas drickyoghurt Yalla! har fått nya avdragbara etiketter, som gör att själva plastflaskan blir lättare och enklare att återvinna.
Arla skriver i ett pressmeddelande att företagets mål är att nå 100 procent återvinningsbara förpackningar för de egna varumärkena till år 2025.
Den nya smarta etiketten, som omsluter hela flaskan, används i hela det yoghurtbaserade dryckessortimentet. Etiketten är enkel att dra av, vilket gör det möjligt att materialåtervinna den resterande delen av flaskan.
Den nya etiketten och möjligheten att separera etiketten från flaskan bidrar till att 300 ton plast från flaskorna kan materialåtervinnas varje år (baserat på försäljningen av Yalla! år 2021).
Förändringen omfattar Yalla! drickyoghurt, drickkvarg och yoghurtsmoothie, både 350 ml flaska och 950 ml flaska. De nya Yalla!-flaskorna finns i butik från och med vecka 19.
”Den här förbättringen för Yalla! gör att vi är ett steg närmre att nå målet med 100 procent återvinningsbara förpackningar för våra egna varumärkena till år 2025”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.