Xeikon och Flint Group satsar på digitaltryck inom wellpapp

PUBLICERAD: 12 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Bättre tryckkvalitet på wellpapp än med flexotryck utlovas med Xeikons och Flint Groups nya digitala plattform Idera. (Bild Xeikon)

Xeikon och Flint Group har lanserat en digital plattform för trycklösningar inom wellpappindustrin. Man har döpt den till Idera. En av hörnstenarna i plattformen är en post-print, single pass press, som jobbar med certifierade, livsmedelssäkra, vattenbaserade färger på bestrukna eller obestrukna ark med mått upp till 1,6 x 2,8 meter och i hastigheter upp till 150 meter per minut.

Idera passar bra för wellpappförpackningsmarknaden som, liksom så många andra delar av förpackningsindustrin, får allt mer ökande efterfrågan på kortare serier i kombination med högre kvalitet.

Enligt Xeikon och Flint kommer Idera att ge bättre tryckkvalitet än flexo och möjliggöra tryck av både korta och längre serier. Användaren kan dra nytta av alla fördelar med digital tryckteknik liksom minskat spill. Från september i år kommer lösningen att finnas uppställd hos Xeikons globala testcenter i Lier, Belgien, vilket gör det möjligt för kunder att utvärdera och testa.

”Det är ingen hemlighet att vi ser snabba förändringar i hur konsumenterna handlar och hur varumärken och handel reagerar”, säger Sebastien Stabel, Market Segment Manager Carton Packaging. ”Den exponentiella tillväxten av e-handeln och den ökande pressen på hållbarhet är underliggande krafter som driver på kreativ innovation i digitalisering av förpackningar mot högre nivåer. Ständigt ökande konsumentförväntningar på unika och underhållande produkter fortsätter att sätta ribban högre i leveranskedjan via minskade ledtider och ändå snabbare leveranser”.

Stabel tror också att vi kommer att få se ändå mer förändringar i framtiden och pekar bland annat på studien ”No ordinary disruption – winning with new models in packaging 2030”, från konsultföretaget McKinsey. I denna säger man ”Det här är tiden för företag i förpackningsindustrin att knäppa upp och vara startklara. De har mindre än två år på sig för förberedelse”. Vad man säger är att företag måste ändra sitt fokus via en ”intuitiv återställning” och ta en ny titt på sina affärsmodeller och marknader. Xeikon menar att det är att man går från traditionell post-print till digital inom wellpappförpackningsindustrin så är det ett steg på denna väg.

Utveckingsarbetet har skett i nära samarbete med Flint Group och med kunderna, för att skräddarsy mjuk- och hårdvara och färgerna. Inriktningen ligger främst på marknaderna i Europa och Nordamerika. Färgerna har Xeikons nya, patenterade teknologi för pigmentdispersion.

Text Bo Wallteg

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax