Willys erbjuder nu sina kunder digitala kvitton

PUBLICERAD: 3 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Willys lanserar en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt istället för i pappersform.

Livsmedelskedjan Willys, som ingår i Axfood, inför en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt. Tjänsten är efterfrågad av kunder och butikspersonal och ska både minska nedskräpningen och spara på papper.

Varje år skrivs det ut kvitton på Willys, som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad. 

En Sifo-undersökning från januari 2019 på uppdrag av Willys visar att 31 procent av svenskarna skulle föredra att få sitt kvitto digitalt. Undersökningen visar också stora åldersskillnader vad gäller inställningen till kvitton vid matinköp. Mer än en tredjedel (36 procent) av personer 16-34 år svarar att de aldrig eller mycket sällan vill ha ett kvitto, medan motsvarande andel bland 56-79-åringar är 16 procent.

”Digitala kvitton är efterfrågat både hos våra kunder och medarbetare. Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön”, säger Thomas Evertsson, VD på Willys. 

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år, vilket motsvarar cirka 60.000 träd. 

För att få sitt kvitto digitalt, loggar kunden in på willys.se och klickar i en box. I fortsättningen sparas då kvittot på kundens sida på willys.se eller i Willys-appen. Vill kunden någon gång ha sitt kvitto utskrivet i kassan, går det bra att säga till om det. Tjänsten har funnits tillgänglig sedan januari 2019.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx