Webinar som förklarar alla nya regler på den tyska marknaden

PUBLICERAD: 16 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

|Norman Karsch (t.v.) och Johan Uhlin från Tysk-Svenska Handelskammaren håller i webinaret.

Från och med 2021 och 2022 gäller nya regler för företag, som säljer förpackade varor på den tyska marknaden, även via e-handel. Den 16 mars arrangerar Tysk-Svenska Handelskammaren ett kostnadsfritt webinar, som i detalj förklarar vilka nya regler som gäller.

Norman Karsch (t.v.) och Johan Uhlin från Tysk-Svenska Handelskammaren håller i webinaret.

Webinaret riktar sig till svenska exportföretag, som avsätter förpackningar på den tyska marknaden – inte minst via e-handel – och som därför berörs av lagstiftningen. Webinaret hålls på svenska och talare är Norman Karsch och Johan Uhlin, som arbetar på Tysk-Svenska Handelskammaren med rådgivning till svenska och tyska bolag med verksamhet inom EU.

Webinaret kommer bland annat att behandla följande frågor:
Export: Vilket producentansvar har svenska företag vid export till Tyskland?
E-handel: Vilka krav ställer e-handelsportaler på sina företagskunder? Vilken information måste företagen uppge?
Plastkassar: Berörs alla av förbudet från och med 2022?
Kretslopp: Vilka olika regler gäller kring plastförpackningar och hur stor måste den procentuella andelen av återvunnit material vara?
Design för recycling: Vilka egenskaper måste förpackningen och materialet ha? Vilka verktyg finns för företag för att testa sina förpackningar?
Kriterier: Vad avgör om förpackningen består av material som är återvinningsbara?
Komposit: Är förpackningsmaterial som består av flera olika sammansatta material (komposit) ekonomiskt och miljömässigt bättre än plast som förpackningsmaterial?
Pantplikt: Vilka drycker och vilken typ av dryckesförpackningar berörs av nya regler från och med 2022 för det tyska pantsystem? Vad gäller för PET-dryckesflaskor från och med 2025 och 2030? Hur länge gäller undantaget för förpackningar för mjölkprodukter?
Fast food: Vilka krav ställs på företag som använder sig av to-go-förpackningar? Är det plikt att erbjuda enbart återanvändingsbara serviceförpackningar från och med 2023? Gäller det för samtliga restauranger?
Märkning: Hur måste plastprodukter för engångsbruk vara märkta?

Anmälan till webinaret, som äger rum 16 mars, kl 10.00 – 11.15, kan göras

HÄR finns en liten video med korta beskrivningar av vilka nya regler som gäller i Tyskland från 2021 och 2022.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.