Walmart plastbantar men inte utan ansträngning

PUBLICERAD: 11 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Walmart har satt upp tuffa återvinnings- och plastbantningsmål, som ska uppnås inom de närmaste 5-6 åren.

Amerikanska livsmedels- och detaljhandelsjätten Walmart har anslutit sig till de handelskedjor, som har ett uttalat mål att plastbanta. Nu startar ett omfattande arbete med tuffa må och i ett första steg handlar det om 30.000 artiklar som påverkas.

Walmart har enligt egen uppgift jobbat hårt med att nå noll avfall i sin verksamhet och i det arbetet ingår förpackningar. För flera år sedan publicerade man ”Sustainable Packaging Playbook”. Under senare år har allt mer fokus kommit att hamna på plastförpackningar. Dessa förpackningar sägs bekymra investerare, kunder och andra intressenter.

När Walmart tittat på sitt totala fotavtryck för plast, har man kommit fram till att ett område, som man kan påverka, är förpackningar. Därför slog man nyligen fast på sitt årliga forum för leverantörerna, att det kommer att hända mycket, när det gäller de egna varumärkena.

Följande presenterades bland annat på forumet:

  • År 2025 ska Walmart ha åtminstone 20 procent återvunnet material (konsumentåtervunnet) i förpackningarna till sina egna varumärken.
  • Man ska försöka nå 100 procent återvinningsbara, återanvändbara eller industriell komposterbara förpackningar till år 2025.
  • Förpackningar till alla egna varumärken inom livsmedel och andra produkter ska ha märkningen ”How2Recycle” år 2022.
  • Walmart ska arbeta med leverantörerna för att eliminera PVC i förpackningarna till sina allmänna produkter till år 2020. 
  • Där det är möjligt ska man reducera förpackningar av plast till Walmarts egna varumärken.

Walmart ser problem med att nå 20 procent återvunnet material till 2025 på grund av den låga återvinningsnivån i USA och nu gäller det att jobba nära med förpackningsbranschen för att se vad som kan göras åt det, säger man.

På mötet publicerade man också en handbok i återvinning, som ger leverantörerna en överblick över vilka plastförpackningar, som är lättare än andra att återvinna. Man ger där också info om vilka utmaningarna är för att kunna återvinna andra plastmaterial. 

Komposterbara förpackningar är också ett problem, konstaterar man. Det är svårt för konsumenterna att kunna lämna in dem till industriell återvinning. Därför efterlyser man fler lösningar, där förpackningarna kan komposteras hemma hos kunderna

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x