VTT utvecklar metod att tillverka lysande plastfilm

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med VTT:s metod kan ljusavgivande plastfilm produceras på stora ytor och tryckas med konventionella tryckmetoder.

Finska tekniska forskningsinstitutet VTT har utvecklat en metod att framställa lysande plastfilm, som kan användas för reklamskyltar, informationstavlor, förpackningar, etc.
Metoden baseras på så kallad OLED-teknik (Organic Light-Emitting Diode) och kan utföras med hjälp av en vanlig tryckpress.

OLED-teknik används i dag i skärmar i mobiltelefoner och TV-apparater, men då endast tillsammans med glasytor och utförda med hjälp av traditionell mikroelektronisk produktionsteknik.

Det nya med VTT:s metod är att OLED-element nu kan tryckas inte bara på glas- eller metallytor utan också på flexibla plastfilmer, vilket gör det möjligt att åstadkomma de lysande effekterna på större ytor och också öka teknikens appliceringsområden.

VTT skriver i ett pressmeddelande att den här typen av ljusavgivande plastfilm kan produceras med traditionella tryckmetoder som djuptryck och screentryck och att det går att trycka stora volymer.

”Den ljusavgivande plastfilmen är optimalt anpassad till reklamkampanjer, där stora ljusavgivande ytor kan användas för att dra till sig uppmärksamheten på ett bättre sätt än kampanjker, som enbart använder traditionellt tryckt grafik”, säger forskningschefen Raimo Korhonen vid VTT.

En OLED-film, djup- eller screentryckt enligt VTT:s metod, är cirka 0,2 millimeter tjock, inkluderande elektroder och polymerlager, som endast mäter några hundra nanometer i tjocklek. Ljusemissionen, som sker i polymerlagret,  kallas elektroluminiscens och innebär att en organisk halvledare avger ljus i ett elektriskt fält.
I motsats till LED-teknik, som är en ”spotlight”-teknik, så avger OLED-tekniken ljus över hela den aktuella ytan, vilket möjliggör helt andra typer av ljuseffekter,

VTT skriver att metoden fortfarande är under utveckling och att de plastfilmer med OLED-teknik, som man nu kan framställa, endast behåller sina ljusavgivande egenskaper i cirka ett år. Detta beror på att det ljusavgivande polymermaterialet är känsligt för fukt och luftens syre, vilket gör att egenskaperna försämras med tiden.

”I framtiden kommer den ljusavgivande filmens livslängd att ökas i takt med att filmens motståndskraft mot fukt och syre förbättras, vilket i sin tur innebär att filmens användningsmöjligheter växer”, skriver VTT.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se