VTT utvecklar metod att tillverka lysande plastfilm

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med VTT:s metod kan ljusavgivande plastfilm produceras på stora ytor och tryckas med konventionella tryckmetoder.

Finska tekniska forskningsinstitutet VTT har utvecklat en metod att framställa lysande plastfilm, som kan användas för reklamskyltar, informationstavlor, förpackningar, etc.
Metoden baseras på så kallad OLED-teknik (Organic Light-Emitting Diode) och kan utföras med hjälp av en vanlig tryckpress.

OLED-teknik används i dag i skärmar i mobiltelefoner och TV-apparater, men då endast tillsammans med glasytor och utförda med hjälp av traditionell mikroelektronisk produktionsteknik.

Det nya med VTT:s metod är att OLED-element nu kan tryckas inte bara på glas- eller metallytor utan också på flexibla plastfilmer, vilket gör det möjligt att åstadkomma de lysande effekterna på större ytor och också öka teknikens appliceringsområden.

VTT skriver i ett pressmeddelande att den här typen av ljusavgivande plastfilm kan produceras med traditionella tryckmetoder som djuptryck och screentryck och att det går att trycka stora volymer.

”Den ljusavgivande plastfilmen är optimalt anpassad till reklamkampanjer, där stora ljusavgivande ytor kan användas för att dra till sig uppmärksamheten på ett bättre sätt än kampanjker, som enbart använder traditionellt tryckt grafik”, säger forskningschefen Raimo Korhonen vid VTT.

En OLED-film, djup- eller screentryckt enligt VTT:s metod, är cirka 0,2 millimeter tjock, inkluderande elektroder och polymerlager, som endast mäter några hundra nanometer i tjocklek. Ljusemissionen, som sker i polymerlagret,  kallas elektroluminiscens och innebär att en organisk halvledare avger ljus i ett elektriskt fält.
I motsats till LED-teknik, som är en ”spotlight”-teknik, så avger OLED-tekniken ljus över hela den aktuella ytan, vilket möjliggör helt andra typer av ljuseffekter,

VTT skriver att metoden fortfarande är under utveckling och att de plastfilmer med OLED-teknik, som man nu kan framställa, endast behåller sina ljusavgivande egenskaper i cirka ett år. Detta beror på att det ljusavgivande polymermaterialet är känsligt för fukt och luftens syre, vilket gör att egenskaperna försämras med tiden.

”I framtiden kommer den ljusavgivande filmens livslängd att ökas i takt med att filmens motståndskraft mot fukt och syre förbättras, vilket i sin tur innebär att filmens användningsmöjligheter växer”, skriver VTT.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx