Vodkajätten hakar på trenden – börjar testa ”Absolut Paper”

PUBLICERAD: 7 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Vodkajätten Absolut Company börjar i november att testa en pappersflaska för Absolut Vodka. (Bild Absolut Company)

Alltfler aktörer följer nu danska Carlsbergs exempel och utvecklar flaskor tillverkade av fiber. Svenska vodkagiganten Absolut Company hakar på trenden och kommer i november i år att inleda ett konsumenttest i Sverige och Storbritannien med en vodkaflaska tillverkad av fiber.

I ett första skede kommer Absolut Company att sätta tvåtusen ”Absolut Paper”-flaskor på marknaden.

På musikfestivalen Way Out West i Göteborg i augusti i fjol visade Absolut Company för första gången upp en prototyp till en vodkaflaska tillverkad i papper (Läs HÄR). Nu har man alltså gått vidare med projektet och är redo att starta kommersiella tester mot konsumenter.

”På bara några månader har vi från ett koncept skapat en fysisk prototyp, som nu ska ut i ett kontrollerat konsumenttest”, säger Niclas Appelquist, innovationsdirektör för framtida förpackningar på Absolut Company, till websajten Environment + Energy Leader.

Den prototypflaska, som Absolut Company nu ska testa hos konsumenter, består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast. Flaskan är helt återvinningsbar.

”Den återvunna plasten i flaskan utgör det enda barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan enkelt kan återvinnas eftersom system för bearbetning av de två material, som ingår i flaskan, redan finns på plats”, uppger Absolut Company.

Flaskan ”Absolut Paper” ska i den första testomgången användas till produkterna Absolut Vodka och mousserande färdigdrinken Absolut Mixt. Den första testperioden i november är tänkt att följas upp med ett större test under våren 2021.

”När prototypen har testats framgångsrikt kommer vi att gå vidare till nästa utvecklingsfas och arbeta mot det ultimata målet, som är en helt biobaserad flaska. Vår hållbarhetsstrategi syftar till en helt cirkulär process och lanseringen av vår pappersprototyp är ett steg i rätt riktning mot det målet”, säger Niclas Appelquist till E + E Leader.

Absoluts fiberflaska utvecklas inom ramen för Paboco (Paper Bottle Company), som bildats av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla och som bland annat utvecklat bryggerijätten Carlsbergs uppmärksammade pappersflaska The Green Fiber Bottle. Andra samarbetspartners med Paboco är bland annat Coca-Cola och L’Oréal.

Mer om Paboco kan du läsa HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax