Vocobox gör det enkelt att ta överbliven mat med hem

PUBLICERAD: 1 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Glada Berghs-studenterna Axel Kalmaru|Hanna Bergström|Joel Wennström och Johanna Åkeson visar upp sitt vinnande bidrag.

Det vinnande bidraget i årets upplaga av Pack Challenge heter ”Vocobox”. Uppgiften var att göra förpackningen till en hjälte i kampen mot matsvinn. Bland många starka bidrag stod Vocobox ut som en idé och design med potential att åstadkomma verklig beteendeförändring. Pack Challenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication.

Vocobox gör det självklart och enkelt att vid restaurangbesök ta med sig den mat som inte äts upp. Genom enkel och genial design blir Vocobox en del av dukningen. Vocobox lockar till ett hållbart agerande och ger förpackningen en viktig roll i strävan mot minskat matsvinn.

Det vinnande laget bestod av Axel Kalmaru, Hanna Bergström, Joel Wennström och Johanna Åkeson.

Pack Challenge är ett årligt samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication och är numera inte främst en tävling för studenterna utan en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning. BillerudKorsnäs bidrar med kompetens och resurser i hela förpackningskedjan från produktion till användning hos slutanvändaren. Det är mycket att tänka på i varje led och studenterna får inblickar i ett område där de kan komma att jobba efter examen.

”Matsvinn är en fundamental hållbarhetsutmaning och vi på BillerudKorsnäs vet att förpackningen kan vara en del av lösningen. Genom engagemang utöver det vanliga och enorm kreativitet har studenterna på Berghs visat oss en rad nya och innovativa lösningar och möjligheter. Det vinnande bidraget valdes eftersom det möjliggör en hållbar beteendeförändring, som kan ge stor positiv effekt”, kommenterar Henrik Essén, BillerudKorsnäs kommunikations- och hållbarhetsdirektör.

——————————————-
N.B.: FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, har beräknat att en tredjedel av all mat som produceras i världen aldrig når slutkonsumenternas bord. Det är ett enormt slöseri av alla resurser som gått åt för att odla, processa, förpacka, transportera och marknadsföra maten. 
Marknadsvärdet av matsvinnet var 936 miljarder dollar år 2012, vilket motsvarar BNP för ett land som Indonesien eller Nederländerna. I Europa och USA blir runt 30 procent av den mat som produceras svinn, mer än 40 procent av det svinnet uppstår i butiker och hos konsumenten.

 

 

Senaste nytt

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Greentechbolaget Lignin Industries AB har tagit in 42 miljoner kronor i ny finansiering och accelererar nu sina kommersialiserings- och uppskalningsplaner.
lignin-e-handel-768x512
Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback