Vinnarna i Stora Ensos Recreate Packaging 2016

PUBLICERAD: 11 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Micaela Nilsson från Gafs Kartong tog hem segern i kategorin för professionella designers.|Micaela Nilssons förpackning ”Pivert Champagne” var en solklar vinnare i proffsklassen.
|Duncan Andersons vinnande bidrag i studentkategorin var en parfymförpackning inspirerad av en fjärilspuppa.

Duncan Anderson från designinstitutet i finska Lahtis och Micaela Nilsson från svenska Gafs Kartong heter vinnarna i Stora Ensos designtävling Recreate Packaging 2016.
Duncan Anderson vann förstapriset i studentkategorin och Micaela Nilsson tog hem segern i kategorin för professionella designers. Prisernas delades ut vid en ceremoni i New York den 11 maj.

Recreate Packaging arrangerades i år för tredje gången och var mer populär än tidigare. Totalt 157 bidrag fokuserade på att få ut det mesta möjliga av kartongens taktila egenskaper inom lyxförpackningar. Förstapriset i båda kategorierna var 5.000 euro och juryn var enig om vilka bidrag, som imponerade mest.

”Det var riktigt roligt att se så många nya innovativa idéer om användning av kartong i lyxförpackningar för champagne, choklad och parfym. Alla designers hade verkligen identifierat hur egenskaperna hos våra förnybara förpackningsmaterial kan skapa en unik konsumentupplevelse”, säger Jari Latvanen, juryns ordförande och divisionschef för Stora Enso Consumer Board.

Så här kommenterade juryn för Recreate Packaging 2016 Duncan Andersons parfymförpackningskoncept Chrysalis:
Produkternas presentation är mycket viktig i kosmetikabranschen. Vanligen döljs parfymflaskans form tyvärr av förpackningen. I det vinnande bidraget kan man urskilja flaskans form genom förpackningen. Stora Ensos kartong Performa Brilliance är ett utmärkt material för denna förpackning. Förpackningen är vacker och gav konceptet ett organiskt intryck. Den innovativa designen är unik bland parfymförpackningar – elegant, taktil och originell, och dess presentation och mallar visar på sällsam talang och kreativitet”.

Själv säger Duncan Anderson, som har studerat förpacknings- och varumärkesdesign på designinstitutet i Lahtis i Finland, att han inspirerades till sin förpackning, när han besökte ett fjärilsreservat och för första gången såg en fjärilspuppa.

”Det var ett fantastiskt exempel på förpackningar i naturen och det verkade stämma in på uppdragsbeskrivningen för Recreate Packaging 2016 – idén om ett vackert skal som skyddar en elegant produkt”, berättar Duncan Anderson.

Micaela Nilssons förpackning Pivert Champagne var en solklar vinnare för alla jurymedlemmar: 
En uppenbar och stark vinnare. En fantastisk design med bubbel- och ljuseffekter. Förpackningen drar nytta av de tekniska egenskaperna och estetiska aspekterna samt mångsidigheten hos våra kartongmaterial CKB. Designen erbjuder goda möjligheter för skräddarsydda teman och färger. En enkel design med stort mervärde”, motiverade juryns sitt beslut.

”Gafs Kartong har alltid gått i bräschen för ny teknik och vi har nyligen investerat i Highcon, en digital stans för skärning och bigning med laserteknik. Det var något vi ville framhäva med vårt bidrag, där vi ville designa en förpackning, som ger uttryck för den sofistikerade och lyxiga känslan som associeras med champagne”, berättar Micaela Nilsson, som arbetar med strukturell formgivning på Gafs Kartong. 

Andra priset i studentkategorin av Recreate Packaging 2016 gick till The French Chocolate Trip av Georges Diant från den franska designskolan Strate, och tredje priset gick till Perfume Packaging av Karolina Lademann från Academy of Fine Arts i Gdansk i Polen.

Inom den professionella kategorin tilldelades andra priset ChocBook av Uwe Melichar från Factor samt Andra Teibaha och Girts Strumpmanis från Brandbox (Tyskland/Lettland).
Trianguli av Johan Berglund och Magdalena Piehl från Studio Piehl, Sverige, fick tredje pris.
Juryn valde även att ge ett hedersomnämnande till kanadensaren Martin Sombathys chokladask Alpine Milk

Vinnaren av tävlingens publikomröstning var en elegant chokladask med namnet Bermuda designad av två studenter från Beuth University i Tyskland, Tuan Dao Mahn och Khan Lam.

Stora Enso delade ut priserna på The Knickerbocker Hotel i New York den 11 maj. Prisutdelare var modedesignern Bea Szenfeld, som är känd för sina modekreationer i papper och som även satt med i tävlingens jury.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se