Smurfit Kappa har tillkännagett de allra första vinnarna i utmaningen ”Better Planet Packaging Design Challenge”. Tävlingen, som lockade över 300 bidrag, var en del i företagets initiativ ”Better Planet Packaging”, som är en kollaborativ plattform för att lösa en av förpackningsindustrins största utmaningar – att minska den ständigt ökande mängden icke återvinningsbart avfall.
En av utmaningarna bestod i att utveckla ett alternativ till den plastbaserade krympfilm, som används runt pallar för att skapa stabilitet under transport och lagring.
Vinnare av den utmaningen blev Eric Haas, som är en frilansande produkt- och förpackningsdesigner från Tyskland.
Eric Haas kom på en smart idé till en nätliknande struktur, tillverkad av papper, som kan säkra pallaster med olika former och i olika storlekar. Andra fördelar är flexibiliteten och möjligheten att återanvända nätet istället för att kassera det direkt som är fallet med plastbaserad krympfilm.
”Jag älskade att utmaningen hade fokus på hållbarhet och jag blev mycket glad över beskedet att min idé hade vunnit. Jag är entusiastisk över potentialen hos mitt bidrag och ser fram emot att se det utvecklas”, säger Eric Hass i en kommentar.
Den andra utmaningen bestod i att utveckla ett helt pappersbaserat paket med termiskt skydd för choklad, för användning inom e-handeln.
Vinnare av denna utmaning blev Kerstin Fischbacher, som är student vid konstakademin i Wien. Kerstin Fischbacher, som kommer från Österrike, presenterade en innovativ idé med en värmeisolerande produkt tillverkad av pappersmassa och som formas på ungefär samma sätt som expanderad polystyren (EPS).
Även om produkten har många likheter med EPS, när det gäller de värmeisolerande egenskaperna, så är den helt återvinningsbar i befintliga pappersåtervinningssystem samt även biologiskt nedbrytbar.
”Detta var mycket spännande för mig och första gången, som jag får en bekräftelse på att allt arbete jag lägger ner och den forskning jag bedriver på min fritid verkligen kan göra skillnad”, kommenterar Kerstin Fischbacher.
”Vi fick ett fantastiskt gensvar på tävlingen, som fångade fantasin hos många mycket talangfulla personer både på och utanför företaget. Erics och Kerstins idéer stack ut från mängden med den mångsidighet och innovation, som de erbjöd. Vi planerar att fortsätta samarbeta med båda innovatörerna för att vidareutveckla deras vinnande idéer. Vi är entusiastiska över att ta dem till nästa nivå och addera dem till vår Better Planet Packaging-produktportfölj”, säger Smurfit Kappas innovations- och utvecklingschef Arco Berkenbosch.
För sina innovativa bidrag belönas Eric Haas och Kerstin Fischbacher med 8.000 euro vardera och Smurfit Kappa har nu gett två projektteam i uppdrag att utforska den fulla potentialen hos respektive vinnande idé. Smurfit Kappa skriver att initiativet Better Planet Packaging är en central del av strategin för koncernens kärnverksamhet.
Smurfit Kappa presenterade de vinnande idéerna vid innovationseventet Better Planet Packaging, som hölls i Nederländerna nyligen och där mer än 350 kunder sammanfördes för att utforska framtiden inom hållbara förpackningar.