Vinnarna har korats i PIDA:s tyska tävling

PUBLICERAD: 11 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Vinnare alla kategorier blev förpackningskonceptet ” Sucrerie de macaron”.|Konceptet ”Barber Club” hade högsta nivå av hållbarhet.
|Le paonneau” (Påfågeln) bedömdes ha den högsta innovationsnivån.
|”Buddies” vann både ”People´s Choice” och kategorin för högsta användarvänlighet.

Den tyska upplagan av BillerudKorsnäs designtävling Packaging Impact Design Award (PIDA) har avgjorts. Totalsegrare blev konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”.

Designtävlingen PIDA firar i år sitt fjortonde år som internationell tävling. Förutom den svenska upplagan (som i år även var öppen för brittiska designstudenter, Läs HÄR) har PIDA även en fransk och en tysk upplaga.

Temat för årets PIDA var begreppet ”unboxning”, som handlar om konsumentens första möte med en produkt och det ögonblick en förpackning öppnas för första gången. Men som även inbegriper ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.

Förutom ”unboxning” skulle designstudenterna även inbegripa kriterier som hållbarhet, innovation och funktion i sina bidrag. Bidragen skulle skilja sig från de konventionella lösningarna man ser i butiker och e-handel idag.

Vinnande bidrag av alla kategorier i PIDA Germany 2018 blev alltså konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”, som skapats av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt. 

Det juryn speciellt fastnade för hos ” Sucrerie” var kombinationen av design, oväntad funktionalitet (som en vändbar utsticksskiva), övergripande konceptutveckling och omfattande utförande.
”Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse – och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential”, tyckte juryn.

Förutom totalvinnaren utsågs även vinnare i fyra olika kategorier: ”Högsta hållbarhet”, ”Högsta innovationsnivå”, ”Högsta användarvänlighet” och ”People´s Choice”.

Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelades konceptet ”Barber Club” av Laura Winkler, Nina Peters, Dominik Aigner och Felix Sturm från Hochschule München. Förpackningen innehåller en komplett uppsättning skäggvårdsprodukter och eliminerar behovet av enskilda produkter förpackade i flera blisterförpackningar 

Priset för högsta innovationsnivå tilldelades konceptet ”Le paonneau” (Påfågeln) av Liane Jehle, Sonja Herr och Philipp Tretter från Hochschule der Medien i Stuttgart.
Juryn tyckte att förpackningen, funktionen, grafiken och presentationen av konceptet utgjorde en sammanhängande lösning, som visade den högsta innovationsnivån hos alla tävlande.

Vinnare för högsta användarvänlighet, tillika segrare i kategorin People´s Choice, blev konceptet ”Buddies” av Sarah Geißler och Theresa Brandl från universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.
Juryn berömde bidragets uppmärksamhet på detaljer och med sin högkvalitativa utarbetning tog sig Buddies hela vägen till en topposition i användarvänlighet. Förpackningen har en kvalitet som skulle kunna fungera som mall för seriell produktion, menade juryn.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx