|Le paonneau (Påfågeln) bedömdes ha den högsta innovationsnivån.
|Buddies vann både People´s Choice och kategorin för högsta användarvänlighet.
Den tyska upplagan av BillerudKorsnäs designtävling Packaging Impact Design Award (PIDA) har avgjorts. Totalsegrare blev konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”.
Designtävlingen PIDA firar i år sitt fjortonde år som internationell tävling. Förutom den svenska upplagan (som i år även var öppen för brittiska designstudenter, Läs HÄR) har PIDA även en fransk och en tysk upplaga.
Temat för årets PIDA var begreppet ”unboxning”, som handlar om konsumentens första möte med en produkt och det ögonblick en förpackning öppnas för första gången. Men som även inbegriper ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.
Förutom ”unboxning” skulle designstudenterna även inbegripa kriterier som hållbarhet, innovation och funktion i sina bidrag. Bidragen skulle skilja sig från de konventionella lösningarna man ser i butiker och e-handel idag.
Vinnande bidrag av alla kategorier i PIDA Germany 2018 blev alltså konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”, som skapats av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt.
Det juryn speciellt fastnade för hos ” Sucrerie” var kombinationen av design, oväntad funktionalitet (som en vändbar utsticksskiva), övergripande konceptutveckling och omfattande utförande.
”Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse – och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential”, tyckte juryn.
Förutom totalvinnaren utsågs även vinnare i fyra olika kategorier: ”Högsta hållbarhet”, ”Högsta innovationsnivå”, ”Högsta användarvänlighet” och ”People´s Choice”.
Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelades konceptet ”Barber Club” av Laura Winkler, Nina Peters, Dominik Aigner och Felix Sturm från Hochschule München. Förpackningen innehåller en komplett uppsättning skäggvårdsprodukter och eliminerar behovet av enskilda produkter förpackade i flera blisterförpackningar
Priset för högsta innovationsnivå tilldelades konceptet ”Le paonneau” (Påfågeln) av Liane Jehle, Sonja Herr och Philipp Tretter från Hochschule der Medien i Stuttgart.
Juryn tyckte att förpackningen, funktionen, grafiken och presentationen av konceptet utgjorde en sammanhängande lösning, som visade den högsta innovationsnivån hos alla tävlande.
Vinnare för högsta användarvänlighet, tillika segrare i kategorin People´s Choice, blev konceptet ”Buddies” av Sarah Geißler och Theresa Brandl från universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.
Juryn berömde bidragets uppmärksamhet på detaljer och med sin högkvalitativa utarbetning tog sig Buddies hela vägen till en topposition i användarvänlighet. Förpackningen har en kvalitet som skulle kunna fungera som mall för seriell produktion, menade juryn.