Vinnarna har korats i PIDA:s tyska tävling

PUBLICERAD: 11 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Vinnare alla kategorier blev förpackningskonceptet ” Sucrerie de macaron”.|Konceptet ”Barber Club” hade högsta nivå av hållbarhet.
|Le paonneau” (Påfågeln) bedömdes ha den högsta innovationsnivån.
|”Buddies” vann både ”People´s Choice” och kategorin för högsta användarvänlighet.

Den tyska upplagan av BillerudKorsnäs designtävling Packaging Impact Design Award (PIDA) har avgjorts. Totalsegrare blev konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”.

Designtävlingen PIDA firar i år sitt fjortonde år som internationell tävling. Förutom den svenska upplagan (som i år även var öppen för brittiska designstudenter, Läs HÄR) har PIDA även en fransk och en tysk upplaga.

Temat för årets PIDA var begreppet ”unboxning”, som handlar om konsumentens första möte med en produkt och det ögonblick en förpackning öppnas för första gången. Men som även inbegriper ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.

Förutom ”unboxning” skulle designstudenterna även inbegripa kriterier som hållbarhet, innovation och funktion i sina bidrag. Bidragen skulle skilja sig från de konventionella lösningarna man ser i butiker och e-handel idag.

Vinnande bidrag av alla kategorier i PIDA Germany 2018 blev alltså konfektförpackningen ” Sucrerie de macaron”, som skapats av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt. 

Det juryn speciellt fastnade för hos ” Sucrerie” var kombinationen av design, oväntad funktionalitet (som en vändbar utsticksskiva), övergripande konceptutveckling och omfattande utförande.
”Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse – och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential”, tyckte juryn.

Förutom totalvinnaren utsågs även vinnare i fyra olika kategorier: ”Högsta hållbarhet”, ”Högsta innovationsnivå”, ”Högsta användarvänlighet” och ”People´s Choice”.

Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelades konceptet ”Barber Club” av Laura Winkler, Nina Peters, Dominik Aigner och Felix Sturm från Hochschule München. Förpackningen innehåller en komplett uppsättning skäggvårdsprodukter och eliminerar behovet av enskilda produkter förpackade i flera blisterförpackningar 

Priset för högsta innovationsnivå tilldelades konceptet ”Le paonneau” (Påfågeln) av Liane Jehle, Sonja Herr och Philipp Tretter från Hochschule der Medien i Stuttgart.
Juryn tyckte att förpackningen, funktionen, grafiken och presentationen av konceptet utgjorde en sammanhängande lösning, som visade den högsta innovationsnivån hos alla tävlande.

Vinnare för högsta användarvänlighet, tillika segrare i kategorin People´s Choice, blev konceptet ”Buddies” av Sarah Geißler och Theresa Brandl från universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.
Juryn berömde bidragets uppmärksamhet på detaljer och med sin högkvalitativa utarbetning tog sig Buddies hela vägen till en topposition i användarvänlighet. Förpackningen har en kvalitet som skulle kunna fungera som mall för seriell produktion, menade juryn.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx