Vinflaskan av glas är inte så klimatsmart som många tror

PUBLICERAD: 26 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Vinflaskor av glas är större klimatbovar än vad konsumenterna i allmänhet tror. Det visar en ny undersökning som beställts av Systembolaget. (Bild PxHere)|Sara Norell är chef för Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget. (Bild Systembolaget)

Många konsumenter och kunder hos Systembolaget tror att en vinflaska i glas är den mest klimatsmarta förpackningen – men det är helt fel visar en ny undersökning från Kantar Public, som gjorts på uppdrag av Systembolaget.

Sara Norell är chef för Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget. (Bild Systembolaget)

Undersökningen visar att både PET-flaskor, metallburkar och pappersbaserade vinförpackningar är betydligt bättre för klimatet än vinflaskor i glas.

Undersökningen visar också att klimatpåverkan – i form av koldioxidutsläpp – från alla engångsflaskor med icke-mousserande vin, som säljs per år i Systembolaget, motsvarar 67.000 flygresor till Italien eller 4.500 varv runt jorden i en bensindriven bil…

”Om alla 75-centiliters engångsflaskor, eller mindre, med stilla vin som säljs på Systembolaget, byts ut mot pappförpackningar minskar CO2-utsläppen med 33.500 ton per år”, säger Sara Norell, direktör för Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget.

Några fakta från undersökningen:

En glasflaska för engångsbruk har fyra gånger så stor klimatpåverkan som motsvarande mängd vin på burk, nästan tre gånger så stor som vin på PET-flaska och nästan nio gånger så stor som vin på pappförpackning. Uträkningen baseras på materialåtgången för den förpackningsstorlek med störst försäljning under 2021.
Beräkningarna av förpackningars koldioxidutsläpp gjordes 2018 och 2019 av extern part på uppdrag av finska Alko i samverkan med Systembolaget, norska Vinmonopolet och isländska Vinbudin. Klimatavtrycken omfattar tillverkningen av förpackning med förslutning och eventuell etikett.
Eftersom glasflaskors vikt varierar stort är den vikt, som använts vid uträkningen för respektive flasktyp och storlek, den viktade medianen av försäljningsvolymen under 2021. Dessa data är omvandlade till koldioxidutsläpp per liter dryck för att bli jämförbara.

Idag står förpackningarna för så mycket som en fjärdedel av Systembolagets totala klimatpåverkan och är den enskilt största delen i bolagets klimatavtryck. Systembolaget ökar hela tiden andelen hållbara produkter och förpackningar i sortimentet. Det görs tillsammans med leverantörer och producenter världen runt. Men även kunderna kan göra stor skillnad.

”Om efterfrågan på klimatsmarta förpackningar ökar kommer allt fler leverantörer att våga ställa om. För att uppnå det måste vi både öka kunskapen om vad som är klimatsmart och om de olika förpackningarnas kvalitet. Smaken på drycken är densamma oavsett förpackning, vilket många inte tror. Vi på Systembolaget arbetar därför med kunskapshöjning som en del av vårt hållbarhetsarbete”, säger Sara Norell.

Undersökningen visar också att en fjärdedel av Systembolagets kunder väljer vinflaskor av glas, när de ska servera vin på en middag, eftersom klimatsmartare förpackningar av andra material känns billiga och inte festliga.

”Gamla föreställningar måste utmanas. Vi gjorde den resan med skruvkorken. Och för bara drygt tio år sedan hade ´ekologiskt´ en stämpel om att inte hålla tillräckligt bra kvalitet. Idag är 25 procent av allt vin, som säljs på Systembolaget, ekologiskt. I vår guide ´klimatvett och etikett´ ger vi bland annat tips på hur vi alla kan bryta våra vanor”, avslutar Sara Norell.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x