Vilseledande marknadsföring från Arla blev Årets Matbluff

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Arlas marknadsföringsbudskap ”Netto noll klimatavtryck” på förpackningarna med ekologisk mjölk anses av konsumenterna vara vilseledande och har nu resulterar i antipriset ”Årets Matbluff 2021”. (Bild Äkta vara)||Björn Bernhardson är grundar av och verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara. (Bild PO Eriksson/Äkta vara)

Arlas marknadsföringsbudskap ”Netto noll klimatavtryck” på förpackningarna med ekologisk mjölk har utsetts till konsumentföreningen Äkta varas antiutmärkelse ”Årets Matbluff 2021”.

Det är första gången som vilseledande marknadsföring tar hem Äkta varas antipris. Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med ”Netto noll klimatavtryck”, fram som ”vinnare” av Årets Matbluff 2021. Totalt fick Arlas mjölkförpackningar 6.862 röster, vilket var mer än 30 procent av de avgivna 22.244 rösterna.

”Bluffen den här gången är lite annorlunda mot tidigare år, eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses vara en bluff”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Björn Bernhardson är grundar av och verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara. (Bild PO Eriksson/Äkta vara)

Äkta vara skriver i ett pressmeddelande att företag som använder sig av så kallad greenwashing för att sälja sina produkter har blivit en växande trend. Greenwashing, eller på svenska grönmålning/gröntvättning, innebär kortfattat att företag använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga genom att kommunicera ut och belysa genomförda miljövänliga insatser. Ofta framhävs en specifik miljöåtgärd, medan företaget fortsätter att orsaka miljöstörande utsläpp på annat håll.

”Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser”, säger Björn Bernhardson.

”Netto noll” är ett begrepp som används inom klimatarbetet av både företag, organisationer och länder. Trots det är det uppenbarligen många konsumenter som känner sig lurade av marknadsföringen.

Konsumentombudsmannen (KO) har sen tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av ”Netto noll”-kampanjen. Ärendet har ännu inte avgjorts.

De sex juryutsedda finalisterna, där Arlas marknadsföring sedan av allmänheten utsågs som den mest ”bluffiga”. (Bild Äkta vara)

Resultaten av finalomröstningen:
Arla Ekologisk mjölk: 6.862 röster
Gille Finskorpor mandel: 4.252 röster
Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4.044 röster
Abba Ekspånsrökta musslor: 3.231 röster
HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2.745 röster
Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1.110 röster
Totalt avgavs 22.244 röster.

 

”En vanlig konsument, som går i butiken, måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade”, säger Björn Bernhardson.

Från Arlas sida har man kommenterat utnämningen till Årets Matbluff. Företaget skriver så här:
”Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp”.

I år var det sjunde gången som konsumentföreningen Äkta vara delade ut antiutmärkelsen Årets Matbluff. En jury väljer ut sex finalister från ett stort antal ”bluffiga” produkter som vem som helst har kunnat nominera under året som gått. Av de sex finalisterna väljs sedan en ”vinnare” ut genom att allmänheten röstar på Äkta varas hemsida.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Kinesiska forskare har utvecklat ett nytt glasmaterial

Kina har en forskargrupp utvecklat ett nytt, hållbart glas som är av stort intresse för förpackningsindustrin.
innovation

Zoégas förpackningar anpassas för återvinning

Nestlé har anpassat hela Zoégas Professionals sortiment för återvinning.
z2

Orkla har överklagat förbudet mot Grummes förpackning

Orkla, som äger varumärket Grumme har nu överklagat Kemikalieinspektionens förbud mot deras nya förpackning.
Orklany

Lanserar digitalpress för flexibla förpackningar

Den ska vara 30 procent snabbare och ha 45 procent högre produktivitet än sin föregångare, nya digitalpressen HP Indigo 200K, som enligt tillverkaren ska ge förpackningsindustrin ett ytterligare incitament att gå över till digitaltryck.
C0125.00_04_18_05.Still006