Alla förpackningsmaterial är bäst, eller vad ska vi tro....?

PUBLICERAD: 20 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari


Vilken nytta har vi av alla marknadsundersökningar som de olika materialgrupperna i förpackningsindustrin låter göra? Blir vi klokare av att ena dagen få veta att papper och kartong är bäst ur en viss synpunkt och nästa dag få höra att det är glas som är bäst?

Ganska ofta dyker det upp resultat av nya undersökningar där konsumenter runt om i Europa fått ge sin syn på förpackningar, oftast då kopplat till miljöfrågorna. Nyligen kom en sådan från Friends of Glass och European Glass Federation (FEVE) som frågat 10 000 konsumenter i 13 europeiska länder om hur man ser på glas och där säger 90 procent av de tillfrågade att man har glas som det bästa förpackningsmaterialet sett ur ett miljöperspektiv och den visar också att hälften av de tillfrågade köper mer produkter packade i glas än för tre år sedan. Ett annat exempel kom från Two Sides, en global organisation som jobbar med att promota fördelarna med pappersförpackningar, tryck och papper som bett oberoende undersökningsföretaget Toluna göra jobbet.  Den visar inte oväntat att konsumenterna ser pappers- och kartongförpackningar som det bästa alternativet. I denna rapport framgår det också att vi konsumenter inte vill ha plastförpackningar och att vi väljer bort detaljhandelskedjor som inte aktivt jobbar med att minska mängden plast (är vi så välinformerade som konsumenter?). Det här är bara två exempel.

Den fråga man måste ställa sig är hur vi ska se på de här rapporterna, där det trots att det är externa företag som gör jobbet, alltid visar sig att uppdragsgivarens material blir det mest uppskattade? Vem har nytta av dessa undersökningar där sättet att ställa frågorna så klart påverkar utfallet? Om de överhuvudtaget når ut till konsumenterna skapar de bara förvirring, och egentligen är det väl samma sak för oss i branschen. Vilka siffror kan vi verkligen lita på? Kanske är de bra för att boosta självförtroendet inom det egna materialområdet.

Med detta pekar jag på ett problem i förpackningsbranschen som jag tagit upp många gånger. Branschen saknar homogenitet, det finns ingen fungerande sammanhållning där man går ut och berättar för konsumenterna om det goda jobb som förpackningarna överlag gör ur många aspekter. I stället försöker varje materialslag stå fram som bäst i klassen. I förlängningen är det ingen som  tjänar på det (utom möjligen marknadsundersökningsföretagen).

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback