Viksnål wellpappförpackning får e-handel med blommor att växa

PUBLICERAD: 8 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Smurfit Kappas wellpappförpackning till Euroflorists blombuketter reses i endast fem vikmoment. Förpackningen kan också förses med en speciell ”avsats” med plats för en extrapresent. (Bild Smurfit Kappa)|

Smurfit Kappa utvecklade en wellpappförpackning för färska blommor för Euroflorist. Förpackningen reses genom endast fem vikmoment, vilket ger besparingar både i tid och pengar.

När Euroflorist i fjol behövde en ny förpackning till e-handelsbuketter i de lägre prisklasserna, kom Smurfit Kappa till undsättning.

”Vi hade tagit fram en prototyp tillsammans med en annan leverantör, när Smurfit Kappa kom in i bilden och presenterade sina idéer”, berättar Euroflorists kommunikationschef Helene Adler.

Smurfit Kappas förpackningsförslag löste en del problem med det ursprungliga förslaget: bland annat blev den billigare eftersom företaget, som packar blommorna i wellpappförpackningarna, debiterar efter hur många vikmoment, som behövs för att resa förpackningen.

”Och med bara fem vik mot de åtta, som fanns i det ursprungliga förslaget, blev det bara där en rejäl besparing. Dessutom slapp vi tejpförslutning, eftersom Smurfit Kappa hade konstruerat ett självlåsande lock”, berättar Helene Adler.

Wellpapplådan för Euroflorists blombuketter är försedd med självlåsande lock och bärhandtag. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa lade dessutom till ett bärhandtag på toppen av locket, vilket var praktiskt av två skäl: dels blev förpackningen enklare att bära, dels blev det omöjligt att missa hur lådan ska förvaras under transporten – vilket gör att förpackningen står rätt och blommorna håller sig fräscha hela vägen fram till mottagaren.

En annan intressant detalj, som förbättrades under förpackningsarbetet, var en liten avsats, där små bonuspresenter i form av choklad eller annat kan placeras som komplement till blommorna. Med Smurfit Kappas förslag kunde detta utrymme fixeras och placeras högst upp i förpackningen.

”Därmed blir det ännu trevligare, när man öppnar locket till förpackningen. Dels ser man blomsterbuketten ovanifrån, dels den lilla extrapresenten – om man nu har sådan tur att avsändaren lagt till en sådan!”, skrattar Helene Adler.

Euroflorist startade som Svensk blomsterförmedling i Malmö 1982, men såg tidigt möjligheten att expandera internationellt och bytte 1990 namn till Euroflorist.
Idag finns bolaget i tolv europeiska länder, vilket gör det till Europas största nätverk av florister. E-handel fanns tidigt på kartan och redan 1995 var Euroflorist först i Sverige med blomsterbud på Internet, vilket gör bolaget till en av veteraner inom näthandel.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish