Smurfit Kappa utvecklade en wellpappförpackning för färska blommor för Euroflorist. Förpackningen reses genom endast fem vikmoment, vilket ger besparingar både i tid och pengar.
När Euroflorist i fjol behövde en ny förpackning till e-handelsbuketter i de lägre prisklasserna, kom Smurfit Kappa till undsättning.
”Vi hade tagit fram en prototyp tillsammans med en annan leverantör, när Smurfit Kappa kom in i bilden och presenterade sina idéer”, berättar Euroflorists kommunikationschef Helene Adler.
Smurfit Kappas förpackningsförslag löste en del problem med det ursprungliga förslaget: bland annat blev den billigare eftersom företaget, som packar blommorna i wellpappförpackningarna, debiterar efter hur många vikmoment, som behövs för att resa förpackningen.
”Och med bara fem vik mot de åtta, som fanns i det ursprungliga förslaget, blev det bara där en rejäl besparing. Dessutom slapp vi tejpförslutning, eftersom Smurfit Kappa hade konstruerat ett självlåsande lock”, berättar Helene Adler.

Smurfit Kappa lade dessutom till ett bärhandtag på toppen av locket, vilket var praktiskt av två skäl: dels blev förpackningen enklare att bära, dels blev det omöjligt att missa hur lådan ska förvaras under transporten – vilket gör att förpackningen står rätt och blommorna håller sig fräscha hela vägen fram till mottagaren.
En annan intressant detalj, som förbättrades under förpackningsarbetet, var en liten avsats, där små bonuspresenter i form av choklad eller annat kan placeras som komplement till blommorna. Med Smurfit Kappas förslag kunde detta utrymme fixeras och placeras högst upp i förpackningen.
”Därmed blir det ännu trevligare, när man öppnar locket till förpackningen. Dels ser man blomsterbuketten ovanifrån, dels den lilla extrapresenten – om man nu har sådan tur att avsändaren lagt till en sådan!”, skrattar Helene Adler.
Euroflorist startade som Svensk blomsterförmedling i Malmö 1982, men såg tidigt möjligheten att expandera internationellt och bytte 1990 namn till Euroflorist.
Idag finns bolaget i tolv europeiska länder, vilket gör det till Europas största nätverk av florister. E-handel fanns tidigt på kartan och redan 1995 var Euroflorist först i Sverige med blomsterbud på Internet, vilket gör bolaget till en av veteraner inom näthandel.